joi , 23 noiembrie 2017

Ce alimente ar trebui evitate în perioada sarcinii

gravidaFoto: media.salon.com

Sarcina reprezintă pentru multe femei o perioadă de răsfăţ, când plăcerile culinare trebuie satisfăcute, ceea ce este, de fapt, contraindicat. Există însă și alimente care trebuie evitate, iar medicii atrag atenția asupra lor.

Sarcina este o perioadă a schimbărilor pentru care orice viitoare mămică trebuie să se pregătească temeinic: modificările hormonale, fluctuaţiile în greutate şi bineînţeles, poftele culinare! Specialiştii au demonstrat că aproximativ 85% dintre femeile gravide resimt pofte pentru cel puţin un aliment şi că aceste afinităţi culinare pot suferi modificări în funcţie de etapa de dezvoltare a sarcinii. Astfel, în cel de-al doilea şi cel de-al treilea trimestru de sarcină, preferinţele vor înclina către gusturile mai acrişoare, iar pe măsură ce sarcina evoluează, viitoarele mămici vor prefera alimentele sărate şi în ultimul trimestru vor evita gusturile amare.

Cu toate acestea, medicii ginecologi din cadrul Gynera Fertility Center avertizează în legătură cu pericolele pe care le pot aduce micile răsfăţuri gastronomice din timpul sarcinii şi propun înlăturarea anumitor alimente din dietă în timpul sarcinii:

Brânzeturile moi şi laptele nepasteurizat

Laptele insuficient pasteurizat, carnea gătită necorespunzător sau brânza pot determina apariţia Listeriozei, o afecţiune ce se manifestă în cazuri frecvente la nou-născuţi, femeile însărcinate şi persoanele cu sistem imunitar scăzut. Brânzeturile care trebuie evitate sunt în special cele cu mucegai, Camembert şi Brie.

Ficatul

Este o sursă importantă de fier pentru organism, însă conţine şi o cantitate bogată de vitamina A şi trebuie consumat cu moderaţie. În doze mari, vitamina A poate duce la apariţia unor malformaţii congenitale ale fătului, dar şi la afecţiuni hepatice ale viitoarei mămici.

Peştele 

Este bogat în proteine, iar acizii omega 3 pe care îi conţine pot aduce multiple beneficii dezvoltării bebeluşului, însă mare atenţie la nivelul de mercur! Cu cât peştele este mai mare, cu atât acesta va conţine o cantitate mai mare de mercur. Pe lista peştilor ce cresc riscul supradozarii cu mercur se află rechinul, peşte spadă, tonul şi macroul regal. În plus, aceştia au un risc mai mare de a produce toxiinfecţii alimentare.

Ceaiul verde 

Este considerat un aliat al sănătăţii, când e băut cu moderaţie. Dar consumul excesiv al acestui tip de ceai poate duce la absorbţia deficitară a acidului folic în timpul sarcinii şi deci, la instalarea afecţiunilor corelate cu lipsa acestei substanţe nutritive, printre care şi anemia.

Mâncarea de tip fast food 

Nu este sănătoasă pentru nimeni, și cu atât mai mult acest lucru e valabil în cazul femeilor însărcinate. Preparatele din această categorie au un conţinut ridicat de grăsimi, sodiu, sare şi alţi aditivi nocivi. E adevărat că în timpul sarcinii, orice viitoare mămică are nevoie de un surplus caloric de aproximativ 300 de calorii, însă există alternative mult mai sănătoase, bogate în fibre şi vitamine, precum fructele și legumele. Astfel, e recomandat ca produsele tip fast food să fie înlocuite cu fructe şi legume ce asigură atât aportul energetic, cât şi nutrienţii necesari: morcovi, nuci, avocado, spanac, mango şi ardeiul roşu.

Cofeina

Cofeina poate ajunge prin placenta din organismul mamei la făt şi afecta bătăile inimii şi respiraţia acestuia. În general, specialiştii recomandă evitarea cofeinei în primul trimestru de sarcină, iar în al doilea şi al treilea consumul a cel mult 300 de miligrame de cofeină. 300 de miligrame cofeină reprezintă echivalentul a patru ceşti de cafea / șase căni de ceai verde.

„Dacă gravidă suferă de constipaţie sau dureri de cap, cafeaua poate ajuta la ameliorare şi este acceptată pe toată durata sarcinii, cu condiţia să nu fie consumată în exces”, spune dr. Ionela Anghelescu, medic specialist în obstetrică-ginecologie, cu specializare în tratamentul infertilităţii cuplului şi reproducere umană asistată, în cadrul Gynera Fertility Center.

Dieta în timpul sarcinii este la fel de importantă ca cea de după, întrucât atât organismul mamei, cât şi al fătului este vulnerabil şi necesită întărirea şi vigoarea pe care doar o alimentaţie variată o poate asigura.

„Atenţie! O femeie însărcinată nu trebuie să mănânce pentru doi. Îngrăşarea excesivă creşte semnificativ riscul apariţiei unor complicaţii – hipertensiune de sarcină, diabet gestațional, avort sau naştere prematură, întârziere în creşterea fătului. Pe parcursul celor nouă luni, o gravidă nu ar trebui să crească cu mai mult de 10 kilograme în greutate, majoritatea acestora fiind acumulate în ultimele trei luni”, adaugă Dr. Ionela Anghelescu.

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus