luni , 26 iunie 2017

Ce impact are stresul asupra sănătăţii pielii noastre

stresfoto

Pielea este cea mai clară oglindă a stării noastre de sănătate, astfel că o perioadă stresantă din viaţa noastră va avea în cele mai multe cazuri un impact direct asupra nivelului de energie, sănătăţii şi aspectului pielii. Nu numai că tensiunea din viaţa de zi cu zi face pielea să devină mai sensibilă şi reactivă, favorizând apariţia ridurilor şi a acneei, însă persoanele stresate au tendinţa de a dezvolta obiceiuri nesănătoase de îngrijire şi alimentaţie. Din fericire, cu ajutorul medicului dermatolog şi aplicând unele tehnici de gestionare a stresului, vom putea menţine cât mai mult timp pielea tânără şi frumoasă pe care ne-o dorim.

Atunci când ne confruntăm cu stresul este eliberat cortizolul, un hormon steroid produs de glanda suprarenală, care are un rol esenţial în menţinerea mai multor funcţii ale organismului. În cantităţi prea mari, însă, acest hormon al stresului poate cauza probleme cu somnul, acumularea de grăsime, îngrăşarea sau uscarea pielii, apariţia ridurilor sau a acneei etc.

„Atunci când o persoană este stresată, nivelul hormonului de stres al organismului – cortizol – creşte. În primă fază acest lucru determină o creştere a producţiei de sebum, ceea ce poate favoriza apariţia unui ten gras, a acneei sau a altor probleme legate de piele. Să nu uităm nici că sub influenţa stresului suntem predispuşi la a adopta obiceiuri nocive, care afectează pielea, cum ar fi scărpinatul sau stoarcerea coşurilor, care pot duce la formarea de cicatrici permanente”, spune medicul dermatolog Laurenţiu Vlădău.

Cortizolul declanşează o creştere a zahărului din sânge

Apariţia prematură a ridurilor este un alt efect negativ asociat cu nivelul ridicat de stres. Odată eliberat, cortizolul declanşează o creştere a zahărului din sânge, ceea ce duce la apariţia unui proces numit glicare, care deteriorează colagenul şi elastina, două proteine cu rol esenţial în menţinerea pielii netedă şi hidratată. Tensiunea musculară constantă, de asemenea, va favoriza formarea ridurilor permanente, numite în acest caz riduri de expresie. Un alt efect al stresului asupra pielii este uscarea ei, cortizolul diminuând producţia naturală a pielii de acid hialuronic, un hidratant natural. Acest fenomen deteriorează, de asemenea, rolul de protecţie a pielii, care îi permite să menţină un nivel de hidratare optim.

„Odată compromise aceste funcţii ale pielii – de hidratare şi de barieră, ca efect al stresului, pielea devine uscată şi deteriorată. În această situaţie ea este mult mai permeabilă, permiţând unui număr mai mare de iritanţi, alergeni şi chiar germeni să o penetreze, să producă daune sau să agraveze unele afecţiuni existente. Spre exemplu, acneea rozacee poate să devină mai roşie sau leziunile acneei mai inflamate şi mai persistente. De asemenea, pot fi agravate dermatita, urticaria, psoriazisul etc.”, a completat doctorul Laurenţiu Vlădău.

O digestie dezechilibrată, sursă frecventă a problemelor dermatologice

Digestia, la rândul ei, poate avea un impact direct asupra sănătăţii pielii. Viaţa stresantă, obiceiurile alimentare nepotrivite şi alimentele procesate pot cauza tulburări la toate nivelurile aparatului digestiv. Digestia neechilibrată este una dintre cauzele frecvente ale problemelor de piele, cum ar fi uscare, onctuozitate, pete şi aspect tern sau, uneori, o combinaţie a tuturor acestor probleme.

Starea constantă de tensiune și nervozitate poate avea şi ea efecte negative asupra pielii. Atunci când suntem supuşi stresului, corpul nostru produce adrenalină, care este de ajutor dacă ne aflăm într-o situaţie limită, în care trebuie să acţionăm imediat. În viaţa de zi cu zi, însă, efectele ei nu sunt benefice. Atunci când adrenalina este prezentă, fluxul sanguin la nivelul pielii este scăzut, privând pielea de nutrienţi esenţiali, cel mai important dintre ei fiind chiar oxigenul.

Obiceiuri benefice pentru a combate stresul

  • O noapte de odihnă bună poate scădea nivelul de stres, iar în cazul în care eczema perturbă somnul este indicată o discuţie cu medicul dermatolog. Acesta ar putea recomanda un antihistaminic înainte de culcare, cu scopul de a ameliora mâncărimea.
  • Mișcarea este una dintre cele mai bune soluţii antistres. Fie că este vorba despre mers pe jos, înot, tenis, yoga sau aerobic, exerciţiile ne fac să ne simţim mai bine în ansamblu.
  • Problemele pielii în sine pot reprezenta, de asemenea, un factor de stres. Unii oameni sunt atât de jenaţi de aspectul pielii lor, încât refuză să discute problema cu o persoană care îi poate ajuta, ceea ce adăuga mai mult stres situaţiei, agravând afecţiunea. Nu ezitaţi să apelaţi la sprijinul unui medic dermatolog, care va putea să vă îndrume în direcţia corectă pentru tratarea afecţiuni ce va frământă.
  • În cazul în care stresul este cauzat de probleme personale care ţin de căsnicie sau de locul de muncă, ar putea fi luată în calcul discuţia cu un consilier sau terapeut. Uneori, doar vorbind despre problemele care ne frământă ne putem ameliora starea de spirit, efectele fiind vizibile deseori şi la exterior, pe pielea noastră.
Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus