luni , 20 noiembrie 2017

Cori Grămescu: „Sportul mi-a arătat propria imperfecţiune şi m-a învăţat să mi-o trăiesc împăcată”

Cori Gramescu

Antrenoare și nutriționistă cunoscută, Cori Grămescu și-a câștigat de mult încrederea celor care-și doresc să se simtă și să arate bine. Sala ei de fitness dedicată femeilor, LadyFIT, este locul unde predă arta de a trăi frumos și sănătos, bazându-se pe o suită de studii în domeniul sportului și al nutriției pe care le-a urmat de-a lungul anilor. În interviul de mai jos, Cori demontează câteva mituri legate de mișcare și alimentație și ne oferă gratuit câteva ponturi prețioase, de care am putea ține seama. În plus, ne povestește despre viața ei de zi cu zi și despre marile ei plăceri gastronomice.

Cunosc o mulțime de oameni care au început să facă sport, dar n-au reușit să se țină de antrenamente. Care crezi că e cheia consecvenței?

Trebuie schimbată perspectivă din care analizăm acest aspect. Ne aşteptăm cu toţii ca motivaţia şi rezultatele să vină cumva natural, de la sine, şi să vedem imediat rezultatele muncii noastre. Crescuţi în lumea lui „repede şi fără efort”, uităm că lucrurile se întâmplă, de fapt, mult mai lent şi mai greu în viaţa de zi cu zi. Aşadar, aş spune că soluţia la problema motivaţiei porneşte de la aşteptări incorect setate şi continuă cu îmbrăţişarea unui model nerealist. Când vorbesc despre model neralist mă refer la faptul că, ani de zile, industria sportului pentru amatori ne-a „vândut” un model estetic la care mulţi dintre noi nu avem cum să ajungem vreodată. Ne comparăm mental cu o variantă îmbunătăţită în Photoshop a unor modele de 20 de ani sau a unor sportivi de performanţă. Şi perversitatea modelului este că vine la pachet cu ideea că, dacă te chinui suficient de mult şi îţi depăşeşti limitele, vei ajunge să arăţi aşa. Ştim deja nu doar că nu se întâmplă asta, ci mai ales că este un obiectiv greşit ales. Motivaţia de a face sport trebuie pusă în contextul „de ce e important pentru MINE să fac mişcare”,  „ce vreau şi POT obţine EU prin antrenament” şi mai ales „ce sunt dispus EU să fac pe termen lung pentru a face sport”.

Care e lucrul esențial pe care încerci să-l transmiți clientelor tale de la sală despre sport? Ce le înveți, în primul rând?

Să lucreze corect, să aibă un plan pe termen lung şi să se uite în oglindă când lucrează. Aceste trei acţiuni simple au în spate un model de comportament în antrenament care înseamnă atenţie şi conectare cu propriul corp (pentru a lucra corect), o abordare matură a setării obiectivelor şi asumarea responsabilităţii pentru propriile decizii (planul pe termen lung) şi observarea în prezent a propriilor acţiuni (urmăritul în oglindă în timpul exerciţiilor). Ceea ce învăţăm despre noi în sala de sport reprezintă lecţii oneste pe care le putem extinde în restul vieţii noastre de zi cu zi.

M-am uitat, pe site-ul tău, la toate studiile pe care le-ai făcut în domeniul sportului și al nutriției și am văzut că în prezent studiezi și Medicina! De ce ai ales să faci asta? Ce mai poți învăța, după cât de mult ai învățat deja…?

Pentru mine e foarte important să învăţ mereu. Mă menţine umilă şi realistă şi îmi dă încredere în mine. Acum sunt studentă la Medicină pentru că am simţit nevoia unei formări academice complete în domeniul sănătăţii. E greu din punctul de vedere al timpului, dar, cu ceva organizare şi multă muncă şi disciplină, cred că se poate face. O să vedem, sunt abia la început şi nu îndrăznesc să îmi fac prea multe iluzii.

Te rog, povestește-mi cum arată o zi din viața ta: la ce oră te trezești, ce și când mănânci, cât și ce fel de sport faci, cu ce altceva îți mai ocupi timpul rămas?

Mă trezesc devreme, de obicei pe la 6.00 sunt în picioare. Beau o cafea mare şi bună, îmi citesc mailurile, plec la sală sau la facultate, în funcţie de zi. Mănânc prima masă la ora 11.00, încă de când eram copil. În timpul zilei am antrenamente, cursuri, şedinţe de consiliere sau program administrativ la sală. Prânzul îl iau la ora 14.00 şi mai am o gustare înainte de orele de seară, pe la 17.00. Seara predau, am şi program de consiliere pentru alimentaţie, iar cina o iau târziu, întotdeauna după 21.00, când termin programul la muncă. Îmi fac timp liber pentru lectură (urmez şi un program de mentorat de filosofie aplicată), călătoresc foarte mult, mă văd cu prietenii şi petrec timp cu familia. Şi gătesc.

Spune-mi, te rog, cum arată antrenamentul tău favorit, cel pe care l-ai face oricum, singură, chiar dacă n-ai avea sala și clientele.

Am câteva exerciţii favorite – o serie de exerciţii de abdomen furate din orele de Ultimate Pilates, pe care o fac pentru 7-10 minute zilnic, o serie de fandări şi genuflexiuni executate cu greutatea corpului, pe care le fac pentru alte 10 minute, şi o suită de flotări modificate pentru trunchi. Şi alerg regulat în parc sau pe stadion.

Câte antrenamente poți susține într-o zi la sală? Și, în rest, câți antrenori lucrează cu tine la LadyFIT?

Acum predau foarte puţin, abia dacă ajung la 10 ore pe săptămână. Dar la începutul carierei mele am avut ani de zile în care am predat câte opt ore pe zi. Acum, la LadyFIT, echipa de antrenoare este cea care conduce cu adevărat activitatea sportivă. Paula, Dalanda, Ana, Marcela şi Raluca se ocupă cu un succes extraordinar de orele de antrenament. Eu mă ocup de zona de consiliere şi de programele de nutriţie şi mă implic mai ales în designul programelor de antrenament, pe care le lucrăm împreună, ca echipă, pentru a avea un concept unitar şi progresiv al antrenamentelor.

Ce părere ai despre cultura sportului și a nutriției în România? Există? Au oamenii destul timp și interes să ducă un stil de viață sănătos?

Dacă mă raportez la ceea ce însemna interesul pentru sport şi alimentaţie în urmă cu 10 ani, mi se pare clar că oamenii din România sunt din ce în ce mai interesaţi de sănătate, alimentaţie echilibrată şi sport. E de ajuns să ne uităm în parcuri, la câtă lume aleargă sau merge cu bicicleta sau cu rolele. Şi la câte săli şi magazine cu alimente sănătoase sunt deschise în marile oraşe. Însă încă avem multe de făcut, mai ales pentru persoanele defavorizate social şi financiar, care nici măcar nu îşi pun problema unei vieţi sănătoase, deşi tocmai ei sunt cei care nu ar trebui să se îmbolnăvească, pentru că sănătatea ar fi un alt cost la o viaţă şi aşa încercată.

Unii spun că nu e bine să faci sport, de capul tău, acasă. Alții sunt de părere că e foarte bine și aşa, și că orice formă de mișcare e binevenită. Tu ce crezi? Făcând abstracție, dacă poți, de faptul că deții o sală de sport.

E important să facem mişcare corect. Locul în care alegem să o facem este mai puţin important. Dacă facem sport acasă e bine să ne documentăm cu atenţie, să lucrăm în faţa oglinzii şi să avem un program de antrenament cu 20-30% mai lung decât cel de la o sală de sport, pentru că atunci când ne stabilim singuri ritmul, tendinţa naturală este să reducem intensitatea la un nivel confortabil. Şi cred că e important să ieşim în aer curat să facem mişcare, măcar o zi sau două pe săptămână.

Cât de important crezi că este momentul zilei în care facem antrenament? De exemplu, eu mă antrenez aproape întotdeauna seara. E bine, e rău sau nu contează?

Cred că ţine de fiecare în parte. Persoanele matinale se antrenează mai bine dimineaţa,  dar nu e atât de important când o facem, câtă vreme o facem. Şi eu, de exemplu, prefer să mă antrenez seara, dimineaţa prefer să mă concentrez asupra chestiunilor de la muncă sau de la facultate şi am nevoie de energie pentru asta.

Oricât ai fi de disciplinată, bănuiesc că ai și tu momente în care ți-e, pur și simplu, lene să faci sport. Ce faci atunci?

Nu fac, e foarte simplu. Când mă simt obosită, dorm sau îmi ofer un masaj lung şi odihnitor. Nu mai cred de mult în lupta cu propriul corp şi am învăţat să menţin un echilibru. Plus că mai cred că nu e nevoie de mai mult de trei-patru antrenamente pe săptămână, dacă mănânci sănătos.

Crezi că e adevărat că, dacă faci sport intens și consecvent, poți mânca orice, oricând, fără să te îngrași?

Dacă nu mănânci sănătos, poţi să faci oricâte antrenamente, dar fără rezultate. E imposibil să acoperi cu exerciţiile fizice excesul caloric.

Care e cel mai important lucru pe care l-ai învățat despre tine, prin sport?

Că sunt foarte ambiţioasă şi că nu-mi plac lucrurile care se întâmplă greu. Tot sportul m-a învăţat că lucrurile în viaţă se întâmplă însă greu şi că trebuie să mă obişnuiesc cu asta. Sportul mi-a arătat propria imperfecţiune şi m-a învăţat să mi-o trăiesc împăcată. Sportul mi-a dat libertate şi m-a învăţat să mă bucur de mine însămi.

Care sunt planurile tale cu LadyFIT? Ce programe sau principii noi ți-ar plăcea să mai aduci la sală, pe viitor?

Tocmai am schimbat programele pentru sezonul cald. Pentru vară pregătim un proiect de exerciţii în aer liber şi lucrăm la programe cardio adaptate nevoilor metabolice din perioada verii.

Ce alte lucruri faci pentru frumusețea ta, în afară de sport și o alimentație sănătoasă?

Îmi întreţin fața cu destul de mare atenţie, sub îndrumarea unui medic specialist. Fac microdermoabrazie şi hidratare profundă cam o dată pe lună. Mai fac masaje şi radiofrecvenţă, dar nu constant. Din păcate nu prea am timp să mă ocup de lucrurile astea, deşi mi-ar plăcea să am mai multă grijă de mine. Le admir sincer pe femeile care sunt mereu aranjate, sper ca pe viitor să ajung şi eu acolo.

Ce crezi că vei face peste, să zicem, 20 de ani? Unde te vezi? Cum arăți și cu ce te ocupi?

Sper ca peste 20 de ani să am o familie echilibrată, sănătoasă şi fericită. Şi cred că voi rămâne toată viaţa implicată în proiecte antreprenoriale legate de viaţa sănătoasă şi echilibrată. Sper ca peste 20 de ani să fiu fericită, echilibrată, visătoare şi curajoasă. Nu am o idee despre cum o să arăt, însă îmi doresc să fiu sănătoasă şi plină de energie, e cel mai important obiectiv atunci când înaintăm în vârstă.

Q&A: CORI GRĂMESCU

Cori Gramescu 2

Un fel de mâncare preferat, dintre cele sănătoase și nepericuloase pentru siluetă:

Îmi place mult mâncarea de mazăre cu pui şi plăcinta cu praz. Ah, şi iaurtul cu miere şi nuci.

Marea ta plăcere gastronomică, atunci când nu te gândești la calorii:

Foie gras cu dulceaţă de ceapă şi chutney de cireşe amare cu pâine prăjită şi Sauterne.

Trei piese preferate care te motivează când faci sport:

Când alerg nu ascult muzică, îmi place să fiu conectată la ceea ce se întâmplă în jurul meu, mai ales dacă alerg în parc sau în pădure/pe malul mării. La sală prefer La belle musique, Kygo, Lenny Kravitz, Arman van Buuren sau Bakermat.

Singurele zile în care nu faci sport sunt:

Cele în care nu am chef. 🙂 Nu-mi plac regulile, aşa că îmi place să fac ceea ce simt. Am tot timpul în maşină echipamentul de sport, aşa că, dacă mă loveşte pofta de alergare, am mereu la îndemână ce-mi trebuie. Ah, şi nu fac sport când sunt accidentată/bolnavă, cred că e o greşeală să ne forţăm atunci când fizic nu suntem capabili de efort.

Ce nu mănânci niciodată:

Nu am alimente interzise complet, dar încerc să le mănânc foarte rar – mezeluri, patiserie de proastă calitate şi dulciuri super procesate.

Un aliment la care nu-ți poți imagina să renunți:

Croissantul cald cu unt.

Cele mai bune exerciții pentru coapse și fund frumos sunt:

Genuflexiunile şi donkey kicks.

Un exercițiu pe care-l detești:

Abducţiile pentru interiorul coapsei. Făcute corect. 🙂

Un tip de mișcare care e supraestimat, comparativ cu rezultatele obținute:

Antrenamentele de 20 de minute în regim foarte intens de lucru. Au un risc de accidentare prea mare, în opinia mea.

Un tip de mișcare pe care ar trebui cu toții să-l practicăm mai des:

Alergarea în aer liber şi Pilates.

Pe Cori o găsiți pe site-ul ei, pe Facebook și pe Instagram. Like & follow! 😉 

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus