duminică , 17 decembrie 2017

Elena Miu, MyMan: Dacă reușești în afaceri în România, poți reuși oriunde în lume

Pe Elena Miu am cunoscut-o, ca pe mulți dintre oamenii pe care i-am intervievat în ultimii ani, pe Facebook. Știam că lucrează în imobiliare și că, în paralel, are un magazin online dedicat cadourilor pentru bărbați, și m-a inspirat energia cu care jonglează între obligație și pasiune. Nu-i puțin lucru să crești o afacere în România, iar Elena o știe bine și ne-a și povestit despre asta, în interviul de mai jos. În zece ani, de când conduce MyMan, împreună cu sora ei, a reușit să se desprindă de profesia ei mai veche și se poate concentra, astăzi, pe propriul ei proiect de suflet. Mai ales că, de curând, acesta a prins viață și în offline, cu un showroom proaspăt inaugurat în București.

Unde te-ai născut şi cum a fost copilăria ta?

Eu şi sora mea, Corina Cristian, ne-am născut în Dobrogea, suntem dobrogence 100%. Copilăria noastră a fost frumoasă, la aer curat, într-un orăşel înconjurat de dealuri împădurite, numit Babadag, în județul Tulcea. Am plecat de acolo când am venit la facultate în Bucureşti. Amândouă am terminat Finanțe-Bănci şi aici am rămas.

Ai fost mereu apropiată de Corina? Cum ai decis să deschideţi o afacere împreună?

Da, am fost mereu apropiate. Sincer, nici nu mai reţin cum şi când am decis să începem o afacere împreună, au trecut 10 ani de atunci. Cu siguranţă, am pornit de la ideea că trebuie să faci o afacere cu cineva în care poţi avea încredere 100%, şi la noi aşa este, încrederea a fost şi este reciprocă și totală.

Am început cu magazinul MyMan în 2007. La vremea aceea, nu aveam prea multe idei, însă am simţit că viitorul comerţului va fi online, aşa că ne-am gândit să clădim ceva al nostru, în paralel cu joburile noastre, eu lucrând în real estate. În 2007, închiriam cu succes imobile mari de birouri, era o perioadă în care tranzacţiile erau în floare. Şi, deşi eram destul de prinsă cu munca mea, am reuşit să găsesc timp şi pentru MyMan. Sigur, am pierdut deja numărul nopţilor în care am dormit doar două-trei ore…

Lucrezi de peste 11 ani în imobiliare şi de 10 ani, eşti antreprenor online. Cu care dintre cele două profesii te identifici cel mai mult?

Acum mă ocup 90 % de MyMan, 5% de imobiliare şi 5 % de fotografie. În imobiliare mă ocup doar de proprietăţile unor clienţi fideli, cu care îmi este drag să lucrez în continuare. Fotografia este pasiunea mea, şi în curând voi avea o linie de tablouri realizate din imaginile mele, disponibile la vânzare pe MyMan.

Cum ați conceput magazinul, tu și Corina, de la ce idee de bază ați plecat?

De la început am vrut să fie un magazin altfel. Am încercat să inovăm încă din start, astfel încât ne-am gândit să alegem nişa aceasta, a cadourilor pentru bărbaţi. După o analiză a ofertei, din online şi din magazinele fizice, am observat că nu poţi găsi un cadou deosebit pentru un bărbat, ci doar cămăşi, cravate și alte lucruri de același gen. Pentru femei, în schimb, era discriminator de generoasă oferta! (râde)

Să înțeleg că v-a fost destul de simplu să inovați, la capitolul ăsta?

Nu a fost şi nu este deloc simplu, în continuare. Să căutăm, să ne gândim mereu, femei fiind, ce i-ar plăcea unui bărbat să primească în dar. Am început să întrebăm toţi bărbaţii din jurul nostru, însă ce crezi? Nu ne-au ajutat prea mult, tocmai pentru nici ei nu îşi dădeau seama ce lucruri le-ar plăcea să primească, altele decât o cămaşă, un parfum, o cravată sau o sticlă de vin. Așa că ne-am propus să le întâmpinăm noi aceste dorințe, pe care ei încă nici nu știau, atunci, că le aveau. Și să facem un altfel de magazin de cadouri pentru bărbați – unele cu adevărat originale și de foarte bună calitate.

Ce a presupus, pentru voi, pasul acesta, în România? Cât de favorabil era mediul, atunci, în 2007, pentru un business nou-nouţ?

A fost mai greu decât ne-am aşteptat, însă în 2007 economia era pe plus. Am început bine, apoi a venit criza şi ne-a lovit din plin. A avut însă şi părţile ei bune. Nu mai mergea totul aşa de simplu, am înţeles că trebuie să inovăm, să aducem un plus, să aducem în România ceva ce nu exista pe piaţă, şi acel ceva să prezinte interes şi să aibă un raport bun calitate/preţ. Clienţii deveniseră mult mai restrictivi, se gândeau mai bine înainte să cumpere ceva şi chiar cred că asta ne-a animat creativitatea. Şi cred că noi, românii, am devenit atât de creativi tocmai pentru că în ţara noastră dragă trebuie să găsim mereu soluţii, să inovăm continuu în lupta asta nebună de a face ca afacerile să meargă, în ciuda mediului ostil. Pentru că acesta este adevărul, nu este deloc simplu să ai o afacere în România. Aici este un mediu dur de afaceri şi cred că, dacă reuşeşti aici, poţi reuşi oriunde în lume.

Ce ai schimba, dacă ai putea, în felul în care se fac afaceri la noi?

Mi-aş dori ca tinerii ca mine şi sora mea, care au decis totuşi să continue lupta aici, să fie susţinuţi de stat şi nu să li se dea în cap cu legi fără rost. Îmi dau seama că suntem ţinuţi ocupaţi cu tot felul de legi inventate non-stop, tocmai ca să nu mai avem timp să şi gândim, ci să devenim roboţi fără reacţii, obedienţi. Devine aproape imposibil să mai ai timp să gândeşti strategii de dezvoltare, să creezi, să te dezvolți, când tu eşti copleşit de atâtea legi şi reguli noi cărora trebuie să te conformezi. Orice drum la instituţiile de stat este un stres, o bătaie de joc, timp din viaţa noastră pierdut. Deşi suntem în secolul 21, unde totul ar trebui să se întâmple simplu şi online, la noi nu se întâmplă. De ce? Sunt convinsă că se poate, însă nu se doreşte, tocmai ca să fim ţinuţi ocupaţi. Însă asta loveşte şi în productivitatea noastră, iar asta înseamnă implicit taxe mai mici plătite către stat. Este un cerc vicios neînţeles de conducătorii noştri prea iubiţi, pe care i-aş ruga să ne ia locul, măcar pentru o lună, să conducă o afacere în România.

Care a fost parcursul vostru și cum v-aţi ocupat să creşteţi Myman?

Deşi asta nu mai pare azi cine ştie ce, Myman.ro a fost primul magazin care a vândut online băuturi fine. Se vindeau doar în magazinele fizice, atât. Şi nu atât de variate pe cât am avut noi în ofertă, la momentul acela.

Am pornit cu băuturile fine, cum spuneam, și am dezvoltat cu pipe, trabucuri şi accesorii, vinuri vechi româneşti. Apoi, lucrurile acestea au devenit banale, astfel încât am încercat să găsim în ţară producători creativi. Am răscolit bine de tot, însă dacă găseam produse care să ne placă, era foarte greu de colaborat cu ei, era foarte anevoios totul, nu exista un sistem bine pus la punct. Aşa am ajuns la ideea de a începe să căutăm în Europa, să ne extindem aripile, să căutăm produse care nu se găsesc în România şi care ar fi apreciate de clienţi.

Astăzi, gama noastră de produse este mult schimbată faţă de începuturi, tocmai pentru că am renunţat să lucrăm cu furnizorii din România şi am decis să fim noi importatori direcţi.

În momentul acesta, suntem importator şi distribuitor în România pentru majoritatea produselor din magazin. Deşi iniţial am fost doar retaileri, din 2017 am început să ne dezvoltăm uşor şi pe partea de distribuţie. O librărie foarte cunoscută şi cu tradiţie, din Bucureşti, a fost foarte interesată să vândă parte dintre produsele noastre. Iar ele sunt acum foarte apreciate de clienţii librăriei, în special seturile de scris cu pană şi statuetele.

După 10 ani în online, de ce ați hotărât să deschideţi şi un magazin fizic?

Produsele pe care le vedeţi pe MyMan.ro ne plac nouă, în primul rând. Am ales cu grijă fiecare obiect. Majoritatea obiectelor au o poveste în spate, o istorie pe care redactat-o şi am postat-o pe site. De câţiva ani buni, de când am ajuns la gama aceasta de produse, visul nostru era să le expunem undeva, într-o vilă cu arhitectură specială, tocmai pentru că sunt atât de frumoase, încât merită văzute şi admirate. Produsele MyMan înfrumuseţează incredibil de mult spaţiile, de aceea showroom-ul nostru este foarte drăguţ şi suntem tare mândre de el. Clienţii ne întrebau mereu dacă nu avem şi un magazin ca să şi poată vedea produsele şi mulţi ne-au îndemnat şi încurajat să facem acest pas.

Acum, cu showroom-ul, am devenit mult mai vizibili şi clienţii înţeleg că suntem un magazin serios. Acum pot veni să vadă produsele, le pot cumpăra imediat, nu trebuie să mai aştepte să le primească prin curier şi să nu ştie de la cine cumpără, să aibă îndoieli. Şi în plus, există în continuare multă lume care nu cumpără online. Mulţi se documentează online, dar preferă să vadă produsele înainte să le cumpere.

Pe 10 noiembrie am avut evenimentul de deschidere oficială a showroom-ului, care a fost foarte reuşit, invitaţii noştri fiind foarte încântaţi că acum există un boutique de acest gen în Bucureşti. Suntem şi aproape de centru, aproape de Foişorul de Foc.

La deschiderea magazinului MyMan. Corina Cristian, sora Elenei, este a doua de la stânga spre dreapta.

Cine sunt azi producătorii cu care lucraţi cel mai mult?

Furnizorii noştri sunt firme de renume din Europa. Lucrăm foarte bine cu Italia, Anglia, Olanda, Belgia. Suntem foarte atente la calitatea produselor atunci când începem o nouă colaborare cu un furnizor. Dacă nu corespunde standardelor noastre, produsele nu vor face parte din oferta noastră şi le returnăm. Refuzăm să fim pentru ei țara în care se poate vinde orice, iar câţiva au încercat de-a lungul timpului să ne trimită produse foarte slabe calitativ, dar le-au primit frumos înapoi.

Care dintre produse ai spune că se vând cel mai bine, din toată oferta voastră?

Foarte apreciate sunt seturile de scris cu pană, care sunt senzaţionale, apoi statuetele și jocurile de şah.


Când ţi-a fost cel mai greu, pe plan profesional? Şi când ai avut cele mai mari satisfacţii?

Greu este mereu, cred că m-am obişnuit să nu fie uşor. Este copleşitor, însă când plec seara de la showroom, de cele mai multe ori pe la 9-10, mă uit cu drag la el. Încerc să îl văd prin ochii unui client critic, însă cred că nu pot scăpa de subiectivism.

Satisfacţii sufleteşti au tot fost, în momentele în care auzeam de la cei mai mulți dintre clienţi aproape aceleaşi cuvinte: „Dar cât de frumoase sunt produsele, wow, nu ştiam că există aşa ceva în România. Vă mulţumim că existaţi, de acum ne abonăm la dumneavoastră, nu mai scăpaţi de noi. Ce bine că v-am găsit!”. Ne creşte inima de bucurie, în momentele acestea ne dăm seama că a meritat, deşi a fost şi este al naibii de greu.

Thomas Edison spunea: „Majoritatea eşecurilor în viaţă sunt ale oamenilor care nu-şi dau seama cât de aproape sunt de succes atunci când renunţă”. Gândul acesta m-a ajutat să mă ridic de multe ori, şi iar, şi iar. Poate se numeşte nebunie, nu ştiu încă, dar prefer să o numesc perseverenţă. Din fericire, determinarea şi perseverenţa sunt două trăsături care ne definesc şi pe sora mea, şi pe mine.

Care crezi că au fost lucrurile cele mai importante pe care le-ai învăţat în „cei şapte ani de acasă”? Cele pe care le-ai păstrat şi le vei păstra mereu, şi le dai mai departe copiilor tăi.

Am doi nepoţi frumoşi, băieţii surorii mele, eu nu am copii. În cei șapte ani de acasă am învăţat să nu fac rău nimănui intenţionat, să fiu respectuoasă, civilizată şi să prețuiesc natura. Cu siguranţă, dacă aş avea copii, le-aş insufla aceste principii, de bază, din punctul meu de vedere. De aici se poate dezvolta, dar acestea cred că reprezintă cel mai bun punct de plecare.

Care e secretul productivităţii tale? Cum faci ca să reuşeşti să îmbini în mod ideal munca pentru magazin, familia, timpul liber? Dormi noaptea?

Nu cred că sunt cea mai productivă persoană, cred că se poate mult mai bine, însă nu-mi reproşez asta, pentru că ştiu sigur că muncesc mult, ştiu că mă stresez mai mult decât aş face-o la un job normal, ştiu că toate responsabilităţile sunt aici, la noi, în curtea noastră. Şi nu e puţin pentru noi două. Avem multe idei pe care nu mai apucăm să le punem în practică şi le tot amânăm, însă le vom realiza, cât de curând, vom încerca să prioritizăm. De curiozitate şi creativitate nu suferim, cred că asta se poate vedea şi în ceea ce am creat în 10 ani cu MyMan.

Dacă aş avea copii, nu ştiu cum aş face, acum nu prea am obligaţii de genul acesta şi mă pot implica mai mult, însă în viitor vreau să găsesc mai mult timp pentru mine. Noaptea dorm chiar bine, chiar dacă mintea e plină non stop de amalgamul de idei, grji, și responsabilităţi specifice unui business.

Ce-ţi place să faci atunci când nu eşti alergată de obligaţii? Cum te relaxezi?

Viaţa mea ideală ar fi să pot să călătoresc 80-90% din timpul meu. Din fericire, am călătorit în multe părţi ale lumii, am trăit chiar şi în Portugalia, o perioadă, pe o insulă superbă, însă este greu acum să călătoresc foarte des. Încerc pe cât posibil să mă dezvolt şi ca fotograf şi să mă plimb cât mai mult, să fiu un om liber. Cam greu, în condiţiile actuale, dar cine ştie ce va fi în viitor? Construim!

Pentru ce eşti cel mai recunoscătoare, azi?

Pentru sănătatea fizică şi mentală, a mea şi a familiei mele, pentru prietenii mei. Şi pentru ceea ce sunt azi. Ştiu, nu sunt un om modest. 🙂

***

Puteți vedea produsele MyMan pe site-ul magazinului sau să le faceți o vizită la showroom, situat pe Bulevardul Ferdinand I, Nr. 47, parter, Sector 2, București.

Myman.ro pe Facebook

Voi ce cadouri faceți bărbaților?

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus