duminică , 17 decembrie 2017

Expoziție de neratat: Camilian Demetrescu, la Galeria Kron Art din Brașov

CDemetrescu

Galeria Kron Art din Brașov, locul pe care maestrul Gabriel Stan l-a transformat într-o oază de frumusețe artistică a orașului, vă așteaptă în această perioadă la o expoziție cu totul deosebită. Până pe 31 iulie, Kron Art găzduiește o suită de lucrări aparținând regretatului pictor Camilian Demetrescu. Pretext suficient să faceți o vizită pe Strada Postăvarului, numărul 18.

Camilian Demetrescu este singurul artist din România ale cărui lucrări împodobesc sălile de protocol al Vaticanului, el fiind unul dintre cei mai agreaţi artişti ai Înaltului Scaun, în ciuda faptului că nu şi-a renegat niciodată ortodoxia.

Născut în 1924 la Buşteni. A absolvit Academia de arte frumoase din Bucureşti. A urmat şi cursuri de medicină şi de filosofie. Participă între 1950 şi 1969 la nenumărate expoziţii în ţară şi în străinătate, desfăşurând şi o intensă activitate publicistică şi de critică plastică. În 1966 publică volumul de estetică intitulat “Culoarea – suflet si retina”. În anul 1968 refuză ordinul „Meritul cultural”, în semn de protest pentru politica oficială culturală.

În 1969 părăseşte România lui Ceauşescu şi cere azil politic în Italia. Din acest punct nodal al vieţii sale îşi lansează noua carieră de artist şi gânditor. Începând cu anul 1969 expune în Italia şi în ţări europene, în expoziţii personale şi colective de mare anvergură la Parma (Palazzo della Pilotta – 1975), Viterbo (Palazzo dei Priori – 1977), Roma (Calcografia Nazionale – 1980);       este participant în calitate de comisar al Quadriennale Nazionale din Rom (expoziţia „Artisti stranieri operanti in Italia” – 1977), este invitat de două ori la Bienala de la Veneţia.

Îl cunoaşte pe Mircea Eliade, cu care leagă o prietenie strânsă. Momentul acesta a determinat renunţarea la arta abstractă şi trecerea la o exprimare artistică profund sacră. În 1977, începe restaurarea la Gallese a unei mici biserici romanice datând din anul 1000, ocazie cu care îşi şi manifestă plenar renunţarea la abstract şi îmbrăţişarea unei noi căi în viaţă, în gândire şi exprimare artistică. Această metamorfozare uriaşă este determinantul care face din Camilian Demetrescu artistul de excepţie de la finele secolului XX şi debutul celui de-al treilea Mileniu. El este un “ filosof al penelului, vizionar şi înflăcărat de valori perene, purtător al unui mesaj esenţial pentru contemporanii săi şi pentru viitorime. El devine părtaş la redescoperirea imensului tezaur de artă creştină medievală, reevaluând alegoria şi simbolul ca modalitate esenţială de transpunere plastică a universului credinţei. O viziune generos ecumenică, izvorâtă din meditaţia pe marginea uneia din enciclicele lui Ioan Paul al II-lea, şi-a găsit expresia strălucită în proiectul monumental având drept temă reconstrucţia Corpului lui Hristos într-o singură Biserică: Hristos care ţine în mâna dreaptă Basilica “Sfânta Sofia” din Constantinopol şi în mâna stângă Catedrala “Sfântul Petru” din Roma.”

În 1990, la Roma, i se conferă Premiul Internaţional „Labirintul de argint” (atribuit anterior scriitorului Jorge Luis Borges, teologului Julien Ries, filosofului Augusto del Noce), iar în 1991 – Premiul Internaţional „La Pleïade”, acordat de Fundaţia “Adenauer” şi Parlamentul Italian. În anul 2000 preşedintele României îi conferă Ordinul Naţional Steaua României în grad de Mare Ofiţer, pentru contribuţia deosebită adusă promovării democraţiei şi culturii româneşti în lume.

După evenimentele din 1989, Camilian Demetrescu constituie în Italia „Comitetul Pro România”, organizează transporturi de ajutoare (TIR), publică în două ediţii Biblia tradusă de Gala Galaction, pe care o răspândeşte în ţară. Consacră în Muzeul Memorialului de la Sighet un monument vizionar intitulat “Învierea”, (“Resurrezione”), dedicat prizonierilor politici – o mare cochilie din care renaşte gândul liber pe care nici o închisoare nu-l poate înăbuşi. Se adaugă volumul de eseuri autobiografice intitulat “Exil. Încercările labirintului”, apărut în 1997, conferinţele de la Şcoala de la Sighet şi cele de la Facultatea de Arhitectură din Bucureşti, un documentar monografic care i-a fost consacrat de TVR, seria de desene comentate intitulată “Dragonul şi utopia”, care urmăreşte firul utopiilor, de la Platon până la utopiile de azi, şi mai ales Expoziţia retrospective, organizată la Bucureşti în 2000 din iniţiativa Ministerului Culturii şi Cultelor; toate acestea l-au impus definitiv pe Camilian Demetrescu în peisajul cultural românesc.

Artistul s-a stins din viață anul trecut.

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus