marți , 23 ianuarie 2018

Irina Markovits: În ultimele sezoane moda a fost mult mai cuminte, nu mai există trenduri „trăsnite”

Irina1

Am invitat-o pe IRINA MARKOVITS, consultant de imagine și fondatoarea platformei Image Matters, la un interviu în care am vorbit despre pasiunea care i-a devenit profesie, moda. Am rugat-o să ne spună care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le putem face atunci când ne alegem hainele și, desigur, în ce piese putem investi cu încredere în acest sezon. Ca întotdeauna, Irina ne-a răspuns cu răbdare, ne-a oferit sfaturi prețioase și ne-a povestit și despre proiectele ei din această toamnă.

Care crezi că sunt cele mai greşite concepţii despre modă, în România?

Lista e infinit de lungă, dar sumarizată, ea începe cu atitudinea de tipul „cu cât am mai multe branduri pe mine, cu atât sunt mai bine îmbrăcată”, continuă cu „trebuie să mă asortez cu iubitul când suntem în public” sau  „dacă pantofii aceştia îi poartă o vedetă, sigur sunt în trend” şi se încheie cu „toată lumea se pricepe la modă”.

În opinia ta, cât de bine se îmbracă femeile din România? Sau, cel puţin, din Bucureşti?

Există un procent destul de mic al populaţiei feminine care se îmbracă cu adevărat bine – iar prin asta înţeleg femei care îşi cumpără haine de calitate fără a avea o etichetă sau un logo ostentativ, reuşesc să îşi aleagă ţinute de bun gust şi alese corect stilistic (potrivite siluetei, carnaţiei, vârstei, stilului de viaţă), să aibă garderobe actualizate fără a fi shopaholice, dar mai ales să creeze outfituri variate, inspirate, creative în locul „uniformelor” corporate sau casual (cămaşa cu pantaloni sau fusta dreaptă, respectiv jeanşi cu un top oarecare). Marea majoritate a femeilor, din păcate, „suferă” la capitolul vestimentar din cauza dezinteresului, a comodităţii, a preferinţei pentru haine asexuate, din cauză că au uitat să fie cochete sau, pur şi simplu, pentru că timpul nu le permite să acorde atenţia cuvenită imaginii şi garderobei proprii.

Este moda un domeniu pe care îl înţeleg cu adevărat doar cei care îl studiază şi îi dedică timp? Sau consideri că moda e un fenomen spontan, care se naşte fără prea multe pregătiri?

Aş vrea să nu confundăm industria modei şi profesiile din modă cu interesul natural faţă de aspectul propriu, faţă de propriul stil vestimentar. Din punctul meu de vedere, industria şi arta modei pot fi înţelese doar atunci când sunt abordate la fel ca un alt domeniu profesional. Furatul meseriei, amatorismul, învăţatul după ureche nu sunt suficiente, oricât de mult talent ai avea. Dacă vrei să faci o carieră în modă, reputaţia îţi este sprijinită de educaţie şi pregătire profesională.

Altfel, dacă rămânem în zona stilismului personal, orice femeie ar trebui să aibă un minimum de cunoştinţe care să îi permită să se evalueze obiectiv în oglindă, să îşi exerseze creativitatea în mod constant, să îşi actualizeze stilul.

Pe tine ce continuă să te fascineze în acest domeniu?

Îmi place să observ felul în care elemente ale modei deceniilor anterioare sunt reinterpretate şi actualizate în colecţiile de sezon. Mă fascinează felul în care oamenii reacţionează la trenduri şi viteza lor de reacţie.

În egală măsură urmăresc anumite talente locale, tinerii designeri, dar mai ales felul în care evoluează de la an la an industria modei în România. Vorbesc aici de apariţia unor cursuri profesionale în care te specializezi în diferite zone ale modei (design vestimentar, stilism, fotografie de modă), dezvoltarea unor concept store-uri unice care promovează designeri români, evoluţia revistelor de modă, organizarea unor evenimente din zona fashion…

Te temi vreodată că greşeşti în recomandările de stil pe care le faci? De fapt, în ce măsură se poate vorbi despre greşeli în modă, azi, când lista de reguli pare atât de permisivî?

Va suna ca o aroganţă, dar nu! Nu îmi este niciodată teamă că greşesc în recomandările pe care le fac unei cliente. Totul este argumentat, personalizat, individualizat în funcţie de persoana pe care o am în faţă. Nu sunt adeptă ideii „one size fits all” şi ştiu că nu există două femei cărora să le pot propune aceleaşi croieli, culori sau ţinute. În schimb, sunt conştientă că există posibilitatea ca femeia din faţa mea să fie rezistentă la schimbare, la nou, recomandările mele să fie primite cu precauţie sau scepticism, iar transformarea de stil să dureze mai mult timp decât anticipasem.

Care crezi că sunt cele mai importante trei lucruri pe care ar trebui să le ştie o femeie care vrea să se îmbrace bine fără investiţii majore?

  1. Să ştie cum ar trebui să se îmbrace pentru tipul ei de siluetă şi pigmentaţie (pe care parte a corpului are voie să poartă imprimeuri şi culori puternice, ce lungimi şi croieli o avantajează, ce culori o avantajează)
  2. Să ştie exact câte din hainele din dulap îi stau bine, ce îi lipseşte şi câţi bani este dispusă să cheltuie pentru a-şi completa garderoba
  3. Să conştientizeze cât de mult efort (adică perseverenţă, consecvență) este dispusă să facă pentru a învăţa să se îmbrace mai bine şi cât de repede îşi doreşte să evolueze stilistic.

Odată înţelese aceste trei chestiuni, lucrurile se leagă altfel şi sunt înţelese mai uşor.

Care sunt designerii pe gustul tău?

Câţiva dintre cei români sunt Alina Botea, Parlor, Maria Marinescu, Stephan Pelger, iar din panoplia celorlalţi Michael Kors, Vivienne Westwood, Dries van Noten, Marni, Valentino, Giulietta, Bottega Veneta, The Row.

Care ţi se pare cea mai trăsnită tendinţă din sezonul acesta?

În ultimele sezoane moda a fost mult mai cuminte şi mai convențională decât te-ai aştepta, nu mai există trenduri „trăsnite”. Probabil că celor mai puţin obişnuite cu moda li s-ar părea bizară asocierea a doua imprimeuri, blănurile colorate sau mantourile oversized. Dar, de fapt, tendinţele nu fac decât să se joace cu alte culori, alte lungimi sau volume, dar păstrează totul în limita purtabilă, destul de comercială.

Ce ar trebui să purtăm toamna asta? Ce ne recomanzi cu toată convingerea?

Investiţi într-o piesă din piele suplă (fusta conică, pantaloni, geacă, rochie), într-o nuanţă naturală sau colorată (verde, vişiniu, galben muştar): o veţi purta ani în şir, fără să îşi piardă din calitate sau alură! Adăugaţi o fustă amplă midi, colorată, dintr-un material cu prestanţă: o puteţi purta la fel de bine într-o ţinută de zi, cu un pulover texturat, la un cocktail sau la petrecerea de Crăciun a firmei. Nu în ultimul rând, unul sau două pulovere texturate, cu torsade, o pereche de cizme sau bocanci moderni (sunt mai versatili decât credeţi), o geantă cu o linie minimalistă, geometrică, elegantă şi un parfum de nişă, nu o marcă pe care o poartă toată lumea!

Ce proiecte ai pentru acest sfârşit de an?

În primul rând, am reluat „Fii propria ta stilistă”, cursul meu de stil şi imagine personală. Datorită numărului mare de solicitări, vom organiza în Bucureşti două grupe, în 26-27 octombrie şi în 23-24 noiembrie.  Este un curs intensiv, în care participantele descoperă ce tip de siluetă şi pigmentaţie au, învaţă cum să se îmbrace corect şi uşor aplicând anumite principii vestimentare (unde să plaseze bijuteriile, cum să asorteze culorile, cum să aleagă croiala sau lungimea potrivită pentru conformaţia, proporţiile şi înălţimea lor…), dar mai ales, învaţă ce înseamnă să îşi creeze ţinute noi, inspirate, fără să facă shopping în permanenţă.

Voi continua şi seria de workshopuri Style Conversations. În toamna aceasta va exista şi o ediţie specială, axată pe încălţăminte, genţi, pălării, iar până la sfârşitul anului vom discuta despre rochii care au schimbat istoria modei, ce ar trebui să purtăm de sărbători sau cum ne putem îmbrăca în stil franţuzesc, italienesc, british…

Irina Markovits are o bogată experiență de jurnalist de modă și consultant de stil. A fondat Image Matters acum nouă ani, după ce a urmat cursuri de specializare in stilism personal și consultanță de imagine în Mare Britanie, Irlanda si Belgia. Mai apoi, a absolvit un curs de machiaj în Ungaria, cursuri de psihologia stilului la Viena, iar acreditările in specializarea sa le-a obținut în Marea Britanie si Statele Unite. În prezent, organizează evenimente și cursuri de stil, sub titlul Style Conversations – o serie de întâlniri cu tematică diferită, de la Tendinţe şi Garderobă Mix & Match la Accesorii. Locurile sunt însă limitate, așa încât este necesar să vă înscrieți în avans, trimițând o solicitare la adresa office@imagematters.ro.

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus