miercuri , 24 octombrie 2018

Special LaRevista.ro: Alfred Dunhill, vizionarul care a revoluționat piața tutunului

Ca mai toate poveștile interesante pe care le-am descoperit în ultima vreme, și aceasta pleacă de la o fotografie. Mă uitam pe tumblr.com când mi s-au oprit ochii pe imaginea de mai jos: un bărbat elegant, așezat la o masă aflată sub cerul liber, îi arată unui soldat un obiect care, la prima vedere, nu prea-ți dai seama ce ar putea fi. La un privire mai atentă, vezi că bărbatul are în mână o pipă și altele înșirate pe masă. Soldatul se uită atent, în timp ce un alt domn pare că privește către o pancartă pe care scrie „Dunhill’s. Inquiries within” (Dunhill’s. Întrebați înăuntru”). Mesajul poate însă fi pus pe seama proverbialului umor englezesc, pentru că magazinul spre care-i îndrepta pe vizitatori nu mai exista. Fusese distrus de naziști, în Blitzkrieg-ul ordonat de Hitler asupra Londrei, în 1940-1941.

Autorul fotografiei nu e cunoscut, dar momentul a fost imortalizat în 1942, la câteva luni după bombardamentul nazist. La taraba improvizată pe strada Duke din Londra, în fața ruinei fostului magazin, stă așezat Alfred Dunhill Jr., fiul lui Alfred Dunhill, creatorul mărcii pe care o cunoaștem azi de pe pachete de țigări, brichete, tabachere și alte bunuri de lux.

Am o mare slăbiciune pentru fotografii vechi și poveștile pe care ni le spun. Iar aceasta m-a purtat cu ea departe, în trecutul unui bărbat despre care nu știam nimic, deși am fumat de nenumărate ori țigaretele care-i poartă numele.

Născut în Middlesex, Anglia, Alfred Dunhill avea 21 de ani când a preluat afacerea tatălui său, care vindea obiecte de harnașament. Era în 1893, și oamenii foloseau foarte mult caii ca mijloc de transport. Automobilul era, încă, o noutate. Trecuseră abia opt ani de când inginerul german Karl Benz inventase prototipul de mașină modernă, o creație fascinantă, la care toți râvneau. Însă lumea bună din Londra renunța încet la cai, înlocuindu-i cu minunea motorizată care avea să schimbe societatea.

Alfred a simțit potențialul clipei, așa că a hotărât să închidă afacerea lăsată moștenire de tatăl lui și să deschidă o alta, de accesorii auto. „Dunhill Motorities” vindea claxoane, carpete, prelate, mănuși de condus, ochelari de protecție (vehiculul cu motor de la vremea aceea arăta ca o caleașcă, nu avea uși sau parbriz).

Vindea până și seturi pentru picnic, bune de păstrat în mașină și de folosit la nevoie. În câțiva ani, Alfred a crescut afacerea cu succes și a deschis alte două magazine în Londra, și probabil că azi ar fi fost o marcă recunoscută internațional în domeniul auto, dacă n-ar fi apărut…

„Pipa cu parbriz”: cum o idee inedită îți poate schimba viața

A fost prima invenție a lui Alfred Dunhill, un mare iubitor de pipă și tutun de calitate. Pe lângă mulțimea de accesorii auto pe care le vindea, a venit cu o idee inedită: „pipa cu parbriz”, protejată cu un mic scut din plastic, care le permitea șoferilor și cicliștilor să fumeze în timp ce conduceau, fără riscul ca jarul să le găurească uniformele și costumele scumpe. Creația lui a avut succes, iar Dunhill și-a urmat instinctul, aruncându-se în biznisul cu tutun.

„Dacă știi să le exploatezi, ideile mici îți aduc averi”, spunea Alfred Dunhill.

În 1907, a deschis un mic magazin de tabac și accesorii, pe Duke Street, în zona St. James a Londrei. Locul, spun istoricii, avea atmosfera unui gentleman club, iar clienții erau atrași mai ales de personalitatea fină a lui Dunhill, care-și petrecea după-amiezele stând de vorbă cu oaspeții lui și preparându-le amestecuri de tabac personalizate. Printre cele mai populare se numărau „My Mixture”, „Royal Yacht” și „Gold Label”.

 „Absorbal”, prima țigară din lume cu filtru din bumbac

Un an mai târziu, în 1908, Dunhill a ieșit pe piață cu propria lui marcă de țigări. Se numea „Absorbal” și a fost prima țigară din lume cu filtru din bumbac, conceput pentru a absorbi (cică) substanțele nocive din tutun și a proteja fumătorul. Alfred, un vizionar și-n domeniul marketingului, a promovat-o drept „țigara igienică”, iar manevra lui de PR a prins imediat la public. În 1910, făcuse destui bani cât să-și deschidă o fabrică de tutun și pipe. Afaceristul a scris și o carte pe același subiect: „The Pipe Book”.

Unique, prima brichetă care putea fi folosită cu o singură mână

După Primul Război Mondial, Dunhill s-a extins la nivel mondial: în 1921, a deschis două magazine la New York, dintre care unul chiar pe Fifth Avenue, urmate de alte două – în Toronto și la Paris, pe Rue de la Paix. Dunhill a devenit o marcă recunoscută în domeniul tutunului, iar în scurt timp, Alfred a bătut palma cu mai mulți producători de trabucuri cubaneze, pe care le vindea sub siglă proprie.

A continuat să-și exploreze creativitatea, iar în 1924, compania Dunhill a lansat bricheta Unique, prima din lume care putea fi folosită cu o singură mână.

Bricheta Unique este azi un obiect de colecție, al cărui preț ajunge la 400 de dolari.

Superbe brichete Dunhill, realizate din argint și aur. Azi, obiecte vintage de valoare.

Tot în anii ’20, Alfred și-a extins interesele și oferta, adăugînd în catalogul firmei o serie de produse de lux pentru bărbați: instrumente de scris, articole din piele și obiecte de îmbrăcăminte. În 1927, a fost investit cu o onoare regală, primind un „Royal Warrant” din partea lui Edward, Prințul de Wales, devenit ulterior Regele Edward al VIII-lea al Angliei. Garantul a fost reînnoit, în 1938, de Regele George al VI-lea, un fumător pasionat de tutun Dunhill, la fel cum era și prim-ministrul Winston Churchill.

În 1929, la 57 de ani, Dunhill s-a retras de la conducerea companiei, sănătatea fiindu-i precară. Și-a părăsit soția, cu care trăia, se pare, într-o căsnicie de conveniență, și, la scurtă vreme după moartea ei, s-a căsătorit cu o femeie care-i fusese amantă vreme îndelungată: Vera Mildred Wright. Afacerea a preluat-o fiul lui, Alfred Henry, pe care l-ați văzut în fotografia de mai sus, vânzând pipe în fața magazinului distrus din strada Duke.

Alfred Dunhill rămâne un model de talent antreprenorial, un om cu o intuiție fantastică a pieței, căreia îi prevedea de timpuriu nevoile. A murit, în 1959, la 86 de ani, într-un azil de bătrâni. Averea lui de la acea vreme – peste 74.000 de lire sterline – ar fi echivalat azi cu suma de peste două milioane de dolari.

Soția lui Dunhill, Vera, a trăit până în 1976.

Ce s-a întâmplat cu marca Dunhill

Astăzi, sub sigla Dunhill întâlnim numeroase obiecte de lux, cum ar fi brichete, ceasuri, stilouri, parfumuri, articole din piele, băuturi alcoolice și, bineînțeles, pipe destinate fumătorilor de modă veche. În plus, în multe țări, întâlnim în continuare și țigările Dunhill, însă puțini știu că bunurile de lux și țigaretele sunt produse și comercializate de două companii diferite.

În 1967, firma Alfred Dunhill Ltd. a fost cumpărată de Carreras Rothmans, devenind parte din colosul Rothmans International. Mai târziu, în 1999, Rothmans a fuzionat cu British American Tabacco, iar produsele din tutun marca Dunhill se vând acum sub cunoscuta siglă britanică.

În 1993, aripa de bunuri de lux s-a desprins din Rothmans și a fost preluată de corporația Richemont, cu sediul în Elveția, fondată de omul de afaceri sud-african Johann Rupert. Richemont este una dintre cele mai mari corporații din lume: pe lângă Dunhill, deține mărci precum Azzedine Alaia, Cartier, Chloé, Lancel, Montblanc, Piaget sau Vacheron Constantin.

SURSE

„The Cigarette Book: The History and Culture of Smoking”, de Chris Harrald și Fletcher Watkins

Pinterest

Tumblr.com

dunhill.com

Wikipedia

alpascia.com

cigarettespedia.com

rebrn.com

fragrancex.com

fashionreview.co.uk

pipedia.org

History of the Automobile

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus