luni , 21 mai 2018

Special LaRevista.ro: „băieţii de ciocolată” ai companiei Ferrero

În anul care tocmai a început, se împlinește o jumătate de veac de când, chiar în centrul orăşelului italian Alba, Michele Ferrero a creat brandul Kinder. Dar 2018 marchează și aniversarea a 45 de ani de când copilul blond, cu ochi albaştri şi un zâmbet alb-strălucitor, a devenit emblema Kinder. După 32 de ani în care a făcut înconjurul lumii, figura lui a fost înlocuită de cea a unui alt copil. Care e povestea lor? V-o spunem azi.

Ferrero, familia care îndulceşte planeta

În Italia anului 1946, acum 72 de ani, pornind de la o cofetărie mică, începea o savuroasă poveste cu gust de ciocolată. Iatoria continuă de trei generaţii, ajungând să îndulcească viaţa copiilor, şi nu numai, din 170 de ţări de pe toate continentele. Numele mărcilor Ferrero au devenit treptat familiare printre cumpărătorii tot mai numeroşi, însă puțini dintre ei le cunosc producătorul.

De aici a plecat Ferrero: cofetaria din Alba, Italia, transformată în fabrică, 1942

Din 1964 până în prezent, milioane de oameni și-au încălcat dietele cu primul produs important Ferrero: Nutella. La patru ani de la lansarea renumitei creme tartinabile, au apărut mini-batoanele Kinder Chocolate. Ele au fost rezultatul adaptării produselor Ferrero la vremuri noi, Kinder Chocolate apărând pe fondul conştientizării tot mai profunde a importanţei nutriţiei, mai ales în alimentaţia copiilor. Astfel, Michelle Ferrero a inventat batoanele bazate pe lapte și cacao, încercând să răspundă nevoii unei societăți mai conștiente de ceea ce consumă. Deși conține zahăr și nu poate intra vreodată pe lista alimentelor sănătoase, Kinder Chocolate rămâne batonul „aprobat de mămici” de care se bucură în continuare copii de pretutindeni.

Muncitori în fabrica Ferrero din Alba, anii ’50

Cu timpul, dulciurile Ferrero s-au diversificat. La numai un an de la lansarea Kinder Chocolate, a apărut mentolatul Tic Tac, iar în 1974 s-a născut cel mai iubit ou din lume: Kinder Surprise. După atâtea produse dedicate copiilor, în 1982, grupul Ferrero a surprins creând un produs de lux – renumitele specialităţi aurii Ferrero Rocher, şi ele supravieţuitoare până în zilele noastre.

Michele Ferrero, în 1974

Să ne întoarcem însă la Kinder Chocolate. Politica lui de marketing şi-a pus amprenta nu numai asupra evoluţiei produsului în sine, ci şi asupra destinului a doi copii al căror chip inocent a făcut înconjurul lumii. Nici una dintre celelalte fețe care au mai apărut sporadic pe ambalajul ciocolatei Kinder nu au reuşit să se impregneze în memoria vizuală a cumpărătorilor aşa cum au făcut-o cei doi băieţi.

Günter, „stăpânul” batoanelor de ciocolată timp de 32 de ani

La cinci ani de la lansarea pe piaţă a batoanelor Kinder Chocolate, compania Ferrero a dorit să schimbe chipul copilului de pe primul ambalaj al ciocolatei. Ca urmare, organizează în 1973 o selecţie pentru o nouă imagine.

Lucrând la o agenţie de publicitate şi aflând de această intenţie a familiei Ferrero, o mămică şi-a luat copilul de 10 ani de mână şi l-a dus la şedinţa foto din München, oraşul unde locuiau. Cele două iniţiative vor transforma un băiat anonim, blond, cu ochi albaştri şi un zâmbet impecabil, în unul dintre cei mai cunoscuţi copii de pe planetă.

Imaginea aleasă acum de Kinder era în total contrast cu cea a copilului de dinainte, brunet şi cu ochi închişi la culoare. Günter Euringer devenea astfel al doilea copil-emblemă al batoanelor Kinder.

Strategia celor de la Ferrero a dat roade: zâmbetul perfect al acestui copil a vândut milioane de cutii cu ciocolată. Probabil că acesta a fost unul dintre motivele pentru care Günter a tot fost întrebat cât a câştigat de pe urma contractului său cu Ferrero. Ei bine, onorariul a fost de 300 de mărci, echivalentul de azi al 155 de euro. Nici vorbă să devină milionar, dar, din 2005, şi-a rotunjit veniturile din vânzarea cărţii pe care a scris-o şi în care își spune detaliat povestea. Cartea se intitulează „Copilul de ciocolată” şi a fost lansată chiar în München, oraşul lui natal şi locul unde a început totul.

În carte, Günter povesteşte cum nu se aştepta nici măcar să câştige castingul, darmite să fie prezent pe cutia Kinder timp de peste trei decenii. Cu toate că adolescentul Günter nu mai voia să fie identificat cu chipul de copil de pe cutiile de ciocolată, spunea că a fost mândru când s-a văzut pentru prima oară zâmbind de pe rafturile supermarketurilor.

Apariţia volumului despre „băiatul de ciocolată”, scrisă de acum adultul cu oarece riduri, demontează 32 de ani de speculaţii legate de identitatea sa adevărată.. În prezent, Günter Euringer, în vârstă de 55 de ani, are el însuși doi copii, cel mai probabil mari amatori de batoane Kinder. După ce a lucrat o vreme în domeniul publicităţii, Euringer a devenit cameraman şi producător de filme documentare şi de televiziune. O viaţă normală şi împlinită, departe de speculaţia potrivit căreia faima mondială de care s-a bucurat l-ar fi aruncat în patima drogurilor și l-ar fi distrus.

Josh, de 13 ani urmaşul lui Günter

Curios, chiar în anul în care Günter Euringer și-a publicat autobiografia, compania Ferrero a decis să înnoiască ambalajul Kinder Chocolate. Din 2005, lui Euringer i-a luat locul englezul Josh Bateson.

Rămâne de văzut doar pentru câtă vreme. Îl va depăşi el ca longevitate pe Günter? După 13 ani de când noul copil-Kinder a fost plasat pe cutii, nici acesta nu mai este nici măcar adolescent, ci un adult cu copil.

Aura de mister din jurul lui primei „icoane” Kinder nu mai planează şi asupra celei de a doua. În epoca internetului şi a reţelelor de socializare, trebuie doar să tastezi numele lui Josh Bateson, comod, din fotoliu, în timp ce savurezi un baton Kinder, şi afli o sumedenie de informaţii despre copilul care îţi zâmbeşte larg de pe cutia de ciocolată contemporană cu noi.

Născut în ianuarie 1994, Josh și-a schimbat viața radical, la 11 ani, după ce a preluat ştafeta de reprezentant Kinder de la Günter Euringer. Azi, la aproape 24 de ani, profesează ca model, dar având studii de politică şi relaţii internaţionale absolvite la Universitatea Loughborough din Marea Britanie. Şi-a întemeiat propria familie şi este tatăl unui copil. Josh a ales să fie mult mai vizibil, cu el putându-se vedea fotografii şi clipuri personale pe reţelele de socializare şi în mediul virtual, in general. Toate informaţiile despre al doilea „băiat de ciocolată” fiind atât de la îndemână, se pare că o carte despre această „meserie” nici nu ar mai avea ce speculaţii sau mistere să lămurească.

Scandalul politic al „copiilor de ciocolată” – ediţie limitată

De generaţii şi din ţări diferite, cei mai longevivi copii Kinder au în comun imaginea angelică de blonzi, cu ochi albaştri şi un zâmbet perfect. În 2016, „spargerea” acestui tipar a provocat un adevărat scandal chiar în ţara lui Günter Euringer. Protestele au venit din partea mişcării extremiste de dreapta, PEGIDA, pe fondul politicii antiimigraţioniste.

Totul a pornit, de fapt, de la ideea companiei Ferrero de a promova echipa de fotbal a Germaniei, cu ocazia Campionatului European de Fotbal din vara lui 2016, printr-o ediţie limitată a cutiilor de Kinder Chocolate. Până aici, nicio problemă! Conexiunea dintre un produs pentru copii şi campionatul de fotbal pentru adulţi s-a făcut prin plasarea pe cutii a chipurilor fotbaliştilor germani de când erau copii. Printre aceştia s-au aflat şi câţiva copii ai unor imigranţi albi şi de culoare. Amatorilor de fotbal le sunt, fără îndoială, cunoscute nume ca Mario Goetze, Christoph Kramer, Ilkay Gundoga sau Jerome Boateng.

Iniţiativa celor de la Ferrero a determinat opinii pro pe pagina lor oficială de Facebook, mai ales că astfel se scotea în evidenţă faptul că „echipa naţională de fotbal a Germaniei este unul dintre cele mai succes exemple de integrare socială şi că milioane de oameni sunt mândri de acest lucru”, cum afirma Reinhard Grindel, liderul Asociaţiei Germane de Fotbal. Total opusă a fost, însă, atitudinea suporterilor PEGIDA, porniţi împotriva imigranţilor, în general, şi a musulmanilor, în special. Ferrero a stins scandalul declarându-se total împotriva oricărei forme de discriminare sau xenofobie.

Alte ediţii limitate, dar fără iz politic

O altă ediţie limitată a ambalajului Kinder Chocolate a fost în Italia, în timpul „domniei” lui Euringer. Acesta a povestit cât de şocat a fost când a văzut pe varianta italiană a cutiilor de ciocolată două figuri noi, una de băiat şi una a unei fete. Atunci a conştientizat cu adevărat cât de mult devenise parte din viaţa sa faptul că era prezent pe cutiile cu batoane. S-a liniştit când a aflat că era vorba doar despre o ediţie limitată, de vară, și că nu fusese înlocuit.

Peste ani, chiar în 2005, anul deconspirării adevăratei sale identităţi, Euringer s-a mai confruntat cu o situaţie similară. Chipul său a fost înlocuit de pe ambalajele din Elveţia, el asociind acest lucru cu faptul că a îndepărtat misterul din jurul copilului Günter. Compania Ferrero, prin purtătorul său de cuvânt, a infirmat speculaţia, afirmând pentru BBC News că „domnul Euringer interpretează greşit lucrurile”. Şi, totuşi, chiar din acelaşi an, locul său a fost luat definitiv, după decenii, de Josh Bateson.

Josh şi Günter rămân în istoria ciocolatei, indiferent de sortiment, producător sau generaţie. Ei sunt „băieţii de ciocolată”, care îţi zâmbesc de pe rafturile magazinelor, tentând milioane de copii să îi ia acasă. Ar fi interesantă ideea unei întâlniri între cei doi blonzi cu ochi albaştri şi zâmbetul alb ca umplutura din lapte a batoanelor Kinder.

***

SURSE:

theqtimes.com

imdb.com

independent.co.uk

euronews.com

kinder.co.uk

bbc.co.uk

famousbirthdays.com

back2retro.wordpress.com

thestar.com

ferrerochocolates.com.au

dailymail.com

kinderschokolade.de

diepresse.com

sympatexter.com

ebay.com

ebay.de

uk.reuters.com

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus