marți , 25 septembrie 2018

Special LaRevista.ro: Top 10 cărți care să te răcorească vara asta

Book

În arșița verii, atunci când căldura pare de neînvins, ne putem retrage, cu un cocktail rece alături, în universuri ficționale în care frigul domnește. Romane cu ierni de basm, thrillere și mistere care-ți dau fiori de gheață, aventuri de supraviețuire dintr-un vast infern înghețat, parabole moderne despre o iarnă absurdă sau, pur și simplu, poezia valurilor sau a fulgilor de nea care vorbește, simplu și sfâșietor, despre viață și moarte, despre iubire și frumusețe. Atunci când căldura vă toropește, vă invităm să faceți un exercițiu de imaginație și să vă răcoriți, fictiv, cu una dintre cele 10 cărți pe care vi le propunem.

1. Eowyn Ivey, Copila de zăpadă

Copila-de-zapada

Copila de zăpadă (2012), primul roman al lui Eowyn Ivey, îmbină atmosfera de basm a ţinuturilor acoperite de zăpadă din Alaska şi realitatea dură a vieţii de fermier într-o regiune sălbatică, neprietenoasă, care nu-şi dezvăluie uşor secretele.

Ajunşi deja la jumătatea vieţii, Jack şi Mabel se luptă să-şi clădească o viaţă nouă în Alaska anilor ’20, însă durerea pricinuită de lipsa copiilor sapă o prăpastie tot mai adâncă între ei. Într-o clipă de exaltare, la căderea primei zăpezi din an, cei doi clădesc o copilă de zăpadă cu chip delicat, buze trandafirii şi păr bălai. Nu mică le este însă mirarea a doua zi, când descoperă că fetiţa de zăpadă a prins viaţă, ca şi cum povestea Snegurocikăi, ce încântase copilăria lui Mabel, ar fi devenit dintr-odată realitate. Din acea clipă, Faina, copila de zăpadă, va deveni parte din familie şi prezenţa ei delicată, candidă, zglobie, le va schimba vieţile pentru totdeauna.

Sursă: Editura Polirom

2. Virginia Woolf, Valurile

Valurile

Un roman de o senzitivitate acută, care sondează abisurile percepţiei, testând totodată capacităţile metamorfotice ale limbajului, Valurile a fost considerată cea mai inovatoare carte a Virginiei Woolf. Prin intermediul unor monologuri care, deşi distincte, ajung uneori aproape să se confunde, într-o viziune comună asupra lumii, este surprinsă povestea a şapte personaje.

Dacă povestitorul Bernard (inspirat de romancierul E.M. Forster) e obsedat de perfecţiunea frazelor şi de mecanismele limbajului, Louis este un singuratic care tânjește după acceptarea şi simpatia celor din jur, asociat fiind, de unii critici, unui alt prieten al autoarei, poetul T.S. Eliot. Lui Neville, cu obsesia lui de a regăsi iubirea, pare să-i corespundă profilul scriitorului Lytton Strachey, iar lui Percival (singurul personaj căruia nu i se aude vocea, fiind prezent doar în evocările celorlalţi), cel al fratelui Virginiei Woolf, Thoby Stephen, mort la douăzeci şi şase de ani.

De la prima scenă a cărţii, petrecută într-o grădină de la malul mării, când Jinny îl sărută pe Louis declanşând inconştient o mică dramă, până la întâlnirea finală dintre personaje, ajunse la vârsta senectuţii, romanul cuprinde o serie de consideraţii filozofice asupra percepţiei, a naturii sinelui şi identităţii, ceea ce i-a determinat pe unii critici să-l numească un demers fenomenologic în proză.

Romanul explorează posibilitatea de comunicare şi dragostea dintre indivizi în faţa încercărilor vieţii, dar şi a morţii.

Surse: Editura Humanitas Fiction, Editura Rao

3. Nicolai Lilin, Educație siberiană

Educatie siberiana

Un roman care îţi dă fiori pe şira spinării cu fiecare filă întoarsă, Educaţie siberiană este primul volum dintr-o trilogie despre copilăria şi tinereţea unui om născut parcă în afara lumii, în Transnistria. Cum evoluează un băiat care a înlocuit jucăriile cu armele şi educaţia cu lupta pentru supravieţuire, care sunt regulile unei comunităţi pe cale de dispariţie vei afla din drama autobiografică a lui Nicolai Lilin. Tradusă în 19 limbi, cartea stă la baza unui film cu John Malkovich realizat în 2013 de Roberto Saviano, autorul best-seller-ului Gomora.

Educaţie siberiană este povestea unei copilării marcate de mediul infracţional al siberienilor din Tighina/Bender, cu regulile lui stricte, moralitatea lui specifică, cu tradiţii ce împletesc religia ortodoxă şi mânuirea armelor, cu poveştile şi înţelepciunea pe care bătrânii comunităţii le transmit copiilor pentru a-i ajuta să atingă idealul de existenţă aşa cum îl concep ei: „criminalul cinstit“. Aici îşi poartă copilul Nikolai primele războaie, deprinde filozofia de viaţă a comunităţii Urca, se îndrăgosteşte de arta tatuajului – şi tot aici se confruntă cu primele îndoieli, într-un bildungsroman frust care înfăţişează totodată amurgul unui mod de viaţă tradiţional.

Sursă: Editura Univers

4. Carlos Ruiz Zafon, Umbra vîntului

Umbra vantului

Ne aflăm în Barcelona anului 1945. Într-o dimineață cețoasă, domnul Sempere, proprietar al unui anticariat din inima orașului vechi, își duce fiul, Daniel, la Cimitirul Cărților Uitate, o clădire impunătoare, veche și sumbră, plină de volume ale unor autori necunoscuți sau uitați, cărți aduse de oameni care au ținut să le ferească de părăsire, de indiferență sau de dispariție.

Potrivit tradiției, cine intră pentru prima oară trebuie să adopte o carte. Dintre miile de tomuri prezente, Daniel se simte atras de Umbra vîntului de Julian Carax, un roman misterios pe care, ajuns acasă, îl citește în aceeași noapte dintr-o suflare.

În anii următori, Daniel se pomenește implicat într-o serie de intrigi și de crime, trecând prin numeroase primejdii pentru a salva cartea de anumite persoane. În același timp, el se lansează în cercetarea amănunțită a biografiei autorului, cel puțin la fel de enigmatică și de stranie ca și romanele sale.

Sursă: Editura Polirom

5. John Krakauer, În aerul rarefiat

In aerul rarefiat

Volum tradus în peste douăzeci şi cinci de limbi, desemnat în 1997 „Cartea anului“ de către Time Magazine, finalist la National Book Critics Circle Award şi inclus în anul următor pe lista celor trei finaliste pentru Pulitzer Prize.

În 1996 Jon Krakauer porneşte, alături de Rob Hall, unul dintre cei mai respectaţi şi cunoscuţi ghizi montani de mare altitudine din lume, în ceea ce avea să devină aventura vieţii sale. Spunând povestea celei mai cumplite ascensiuni din istoria alpinismului mondial, a zilei în care şi-au pierdut viaţa patru dintre membrii expediţiei conduse de Hall (inclusiv acesta), Krakauer îşi îndrumă pas cu pas cititorii de-a lungul expediţiei, din Kathmandu până pe vârful muntelui, unde mândria, lăcomia, deciziile greşite şi ghinionul i-au făcut pe căţărători să cadă pradă furiei neprevăzute a muntelui. Ascensiunea e plină de pericole şi îi face pe alpinişti, profesionişti sau nu, să-şi dezvăluie adevăratul caracter, slăbiciunile şi dorinţele cele mai intime pe măsură ce se apropie de scopul călătoriei lor. În aerul rarefiat este o carte foarte bine scrisă şi minuţios documentată, care îi atrage pe cititori într-o aventură teribilă, pe viaţă şi pe moarte.

Sursă: Editura Humanitas Fiction

6. Sebastian Faulks, O săptămână în decembrie

O saptamana in decembrie Finalizat_bogdan.cdr

Londra, cu o săptămână înainte de Crăciun, 2007. Timp de șapte zile, şapte personaje creionează tiparele complexe ale vieţii urbane în lumea de astăzi: un manager de fonduri speculative aflat în căutarea celei mai răsunătoare tranzacţii a vieţii sale, un jucător de fotbal profesionist recent sosit din Polonia, un tânăr avocat cu prea puţine cazuri şi prea mult timp pentru speculaţii teoretice, un student absorbit de teoriile islamiste, un autor de recenzii literare, un elev dependent de droguri şi de reality-show-uri şi un conductor de metrou – o tânără al cărei traseu uneşte toate aceste vieţi şi multe altele într-un circuit zilnic.

Resorturile actualei crize economice, manifestările fundamentalismului religios, prăpastia dintre generaţii, efectele dezumanizante ale erei electronice sunt doar câteva dintre temele în jurul cărora se împletesc acțiunile eroilor. Toate acestea creează o imagine realistă, cu accente satirice, a lumii actuale dominate de lăcomie, dezrădăcinare, lipsa valorilor autentice și o tot mai pregnantă izolare a individului. Adevărul stă scris în faţa lor cu litere de-o şchioapă, şi totuşi, oamenii aceștia refuză să-l vadă, continuând să-şi joace rolurile mai departe, ca  şi  când  ziua  de mâine  ar  fi  doar  un  vis.

Sursă: Editura Litera

7. Orhan Pamuk, Zăpada

Zapada

Revenit în Turcia după un lung exil politic în Europa occidentală, poetul Ka face o călătorie la Kars, în estul Turciei, pentru a asista la alegerile locale şi a investiga o stranie „epidemie de sinucideri“ ce bântuie printre tinerele din oraş, cărora li s-a interzis să poarte văl în școli.

În cele trei zile petrecute în târgul copleşit de ninsori apocaliptice, Ka se confruntă cu realităţile contemporane ale ţării sale, dar şi cu zonele întunecate ale propriei identităţi. Revede foști prieteni și își reîntâlnește iubită, Ipek, a cărei soră mai tânără este conducătoarea protestatarelor.

Odată ce numărul personajelor crește, frământările în micul oraș căpăta proporții, iar islamiștii radicali intră în conflict cu forțele militare; în scenă, alături de un oarecare Orhan, intră la răstimpuri un alt personaj, mai discret: zăpada, a cărei apariție, departe de a liniști amorurile și orgoliile, inflamează neînțelegerile și sporește confuzia. „Viaţa cea nouă“ la care aspiră se dovedeşte însă a fi o himeră; sentimentul apăsător de înfrângere care-l stăpâneşte la întoarcerea în Germania, teritoriu al exilului şi indeterminării, îl va urmări până în ultimele clipe ale vieţii.

Romanul a fost distins cu Prix Médicis Étranger, 2005 şi Prix Méditerranée Etranger, 2006.

Surse: Editura Polirom, Curtea Veche Publishing

8. Mons Kallentoft, Sacrificiul din miezul iernii

Sacrificiul-din-miezul-iernii

Marţi, 31 ianuarie, ora 07:22 a.m. Încă este noapte pe câmpiile nesfârşite din Östergötland. E una dintre cele mai reci ierni din istoria Suediei. În această dimineaţă geroasă, Malin Fors şi colegii ei de la departamentul de criminalistică descoperă cadavrul gol al unui bărbat obez, atârnând de creanga unui copac. Cum a ajuns acolo, sus? Opera unui criminal sadic sau o sinucidere atipică? Şi de unde provin acele răni ciudate care-i acoperă trupul?

Misiunea de a descoperi criminalul îi revine lui Malin Fors, o poliţistă tânără şi plină de intuiţie, care-şi creşte singură fiica şi care va încerca, folosind uneori metode la limita legalităţii, să dea de urma criminalului, înainte ca alte nenorociri să se producă. Indiciile îi lasă perplecşi pe toţi cei implicaţi în anchetă: apar în scenă, rând pe rând, trei fraţi suspecţi de viol, nişte adolescenţi dubioşi, plus Valkyria şi Rickard Skoglöf, doi tipi excentrici, adepţi ai unor ritualuri vikinge. Galeria eroilor bizari se încheie cu nişte „voci” care nu aparţin acestei lumi…

Romanul s-a vândut numai în Suedia în 220 000 de exemplare. În Franţa, Mons Kallentoft i-a surclasat în topul FNAC pe Stieg Larsson, dar şi pe Dan Brown.

Sursă: Editura Trei

9. Yukio Mishima, Zăpada de primăvară

Zapada de primavara

Ecranizat în 2005 în regia lui Isao Yukisada, romanul Zăpada de primăvară face parte din tetralogia Marea fertilităţii, capodopera lui Yukio Mishima.

În vreme ce în Europa la Belle Epoque îşi trăieşte crepusculul, în lumea închisă a vechii aristocraţii japoneze pătrund pentru prima oară provinciali neîmpovăraţi de tradiţie, pretendenţi redutabili la puterea politică şi socială. Din rândul noii elite face parte Kiyoaki, un tânăr de o delicateţe exacerbată, educat în spiritul eleganţei şi rafinamentului vremurilor de demult. Prins fără voia sa în lupta dintre vechi şi nou, precum şi în mrejele unei iubiri mistuitoare pentru frumoasa aristocrată Satoko, tânărul hotărăşte să-şi trăiască sentimentele în surdină şi să nu le încredinţeze nici măcar jurnalului în care îşi notează visele bizare ce-i bântuie somnul. Copleşit de personalitatea indescifrabilă a fetei, Kiyoaki suferă în tăcere, iar durerea lui atinge paroxismul atunci când un prinţ din familia imperială îi cere mâna lui Satoko. Sfidând legile statului şi refuzând să se supună cutumelor sociale rigide, cei doi aleg, în ciuda sorţilor potrivnici, să-şi trăiască neîngrădiţi pasiunea.

Sursă: Editura Humanitas Fiction

10. Vladimir Sorokin, Viscolul

Viscolul

Păstrând atmosfera prozei de secol XIX, Viscolul este povestea lui Platon Ilici Garin, medic de provincie, care îşi propune să ajungă cu orice preţ la datorie, în Dolgoe, unde o boală misterioasă transformă oamenii în zombi. Pentru că nu găseşte cai de schimb la poşta din Dolbeşino, doctorului i se recomandă tovărăşia cărăuşului Kozma, care pentru cinci ruble îl poate duce cu maşina la destinaţie.

Aventura celor doi, cu puternice ecouri din Tolstoi, Gogol şi Kafka, este marcată de papasuri şi de personajele dintre cele mai stranii — un morar înalt cât palma şi soţia sa voluptoasă, producătorii kazahi de narcotice, cadavrul uriaşului îngheţat şi omul său gigantic de zăpadă, cu un falus enorm —, care transformă această călătorie aparent banală într-un traseu fantastic, infernal, în care nu doar viscolul dobândeşte proporţii gigantice, ci şi natura umană, care îi cade pradă.

Romanul va dezvălui numai şi numai la momentul potrivit de ce maşina lui Kozma este trasă de cincizeci de cai nu mai mari decât o potârniche, de ce în Rusia caii de povară sunt înalţi cât o casă cu două etaje şi, nu în ultimul rând, de ce misterioasa molimă, care le dă morţilor forţa să-şi părăsească mormintele, vine din Bolivia.

Sursă: Curtea Veche Publishing

Foto: fertilitydeva.com

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus