sâmbătă , 25 noiembrie 2017

Spectacolul „Femei”, de Gheorghe Iancu, revine pe scena Operei Naţionale

Femei

Gheorghe Iancu, artistul care în 2013 a readus baletul Lacul lebedelor la Opera Naţională Bucureşti, oferă de această dată publicului spectacolul de dans contemporan Femei, inspirat din creaţia lui Anton Pavlovici Cehov.

Coloana sonoră este alăcutită din lucrări ale compozitorilor Serghei Rahmaninov, Dimitri Şostakovici, Igor Stravinski, Paul Hindemith şi cântece ortodoxe ruseşti. Astfel, după aproape cinci ani de absenţă din repertoriul Operei bucureştene, baletul Femei revine pe scena instituţiei în 25 şi 31 ianuarie, de la ora 19.00, cu primele două reprezentaţii, care o vor avea ca invitată pentru rolul principal Maşa pe prim-balerina de origine italiană Letizia Giuliani, o artistă care i-a marcat viaţa marelui Gheorghe Iancu şi care a avut un puternic impact chiar asupra procesului de creaţie al baletului Femei. Rolul Amantul va fi interpretat în primele două reprezentaţii de către balerinul de origine cubaneză Amilcar Moret.

„Pentru cinci minute am rămas nemişcat”

Proiectul Femei s-a născut pentru Gheorghe Iancu încă din perioada în care dansa în Italia alături de celebra prim-balerină Carla Fracci. În 2002, însă, când Maggio Musicale Fiorentino (Italia) i-a comandat maestrului lucrarea, celebra balerină, deşi nu se retrăsese încă din carieră, nu a putut onora invitaţia. Drept urmare, Gheorghe Iancu căuta acum o nouă stea, căuta prospeţime, pentru că rolul principal, Maşa, impunea acest lucru. Iar minunea s-a produs. Gheorghe Iancu povesteşte: Într-o zi, trecând prin faţa unei uşi deschise, unde se repeta, am întors capul şi am văzut o „creatură” în aer care desena nişte linii într-un mod pe care nu-l mai văzusem niciodată. Am făcut trei paşi înapoi pe acel coridor, m-am aşezat în uşă şi pentru cinci minute am rămas nemişcat. Era Letizia Giuliani, care avea în jur de 18 ani. Aşa a avut loc prima noastră întâlnire, iar când am început lucrul s-a întâmplat acel miracol pe care îl iubesc cel mai mult în meseria mea. Nu este spectacolul în scenă sau succesul publicului sau execuţia în sine a spectacolului, ci momentul de creaţie când se naşte această înţelegere nespusă între coregraf, între autorul baletului şi interpret.

Scenografa spectacolului, Luisa Spinatelli, este de parere ca baletul Femei „lasă amprente în mintea şi inima cititorului şi cu siguranţă tulbură prin actualitatea sa încă puternică”. Luisa Spinatelli a creat decoruri şi costume pentru numeroase spectacole de balet, atât din repertoriul clasic, cât şi din cel contemporan, colaborând de-a lungul timpului cu mari coregrafi ca Pierre Lacotte, Roland Petit, Natalia Makarova, Patrice Bart, Dominic Walsh şi Derek Deane.

După premiera absolută a spectacolului Femei (Donne), realizat de coregraful Gheorghe Iancu pentru Festivalul Maggio Musicale Fiorentino (în anul 2002) şi premiat în acelaşi an cu distincţia Danza & Danza, criticul de dans Gabriella Gori scria pentru website-ul www.drammaturgia.it: Cu Donne (Femei) Gheorghe Iancu se întoarce la Cehov pentru a pune în scenă, cu o profundă forţă psihologică şi dramatică, viaţa Maşei, un personaj ce poate fi comparat cu Tatiana lui Puşkin (din Evgheni Oneghin) şi cu Anna lui Tolstoi (din Anna Karenina). Maşa, spre deosebire de aceste personaje, îşi va ucide soţul în numele unui vis de dragoste destrămat, refuzând pervertirea socială şi brutalitatea masculină. (…)

După ce a emigrat în Italia, Gheorghe Iancu a devenit rapid star internaţional, alături de partenera sa de scenă, celebra prim-balerină Carla Fracci. Împreună au dansat pe cele mai importante scene din lume, la Teatro alla Scala din Milano, Royal Opera House din Londra, Teatr Bolshoi din Moscova, Opera din Berlin, Opera di Roma. Ca dansator, a colaborat cu cele mai mari balerine: Eva Evdokimova, Marcia Hydée, Monique Loudières, Birgitte Keil, Lynn Charles şi balerini ca Rudolf Nureev, Patrick Dupont, Paolo Bortoluzzi, Vladimir Vassiliev etc. În activitatea sa coregrafică Gheorghe Iancu a colaborat cu mari regizorii de teatru şi de operă ai lumii, precum Georgio Strehler, Beppe Menegatti. Gheorghe Iancu a colaborat intens, de-a lungul anilor, cu regizorul şi scenograful Pier Luigi Pizzi, la spectacole de la Teatro alla Scala din Milano precum Văduva veselă de Franz Lehár. Sunt de asemenea lucrări de valoare coregrafiile sale pentru Macbeth (2007), Carmen (2008), Cleopatra (2008) pentru Arena di Verona şi Festivalul de Operă Sferisterio de la Macerata.

Femei

Un spectacol de Gheorghe Iancu

Libretul de Gheorghe Iancu după Anton Pavlovici Cehov

Coloana sonoră alcătuită din lucrări ale compozitorilor Serghei Rahmaninov, Dimitri Şostakovici, Igor Stravinski, Paul Hindemith şi din cântece ortodoxe ruseşti

Scenografia: Luisa Spinatelli

Lighting design: Ionuţ Pruteanu

Invitaţi speciali pentru reprezentaţiile din 25 şi 31 ianuarie:

Letizia Giuliani (rolul Maşa) şi Moret Amilcar (rolul Amantul)

Maşa: Oana Babuşka / Corina Dumitrescu / Bianca Fota / Bianca Stoicheciu

Amantul:  Bogdan Cănilă / Robert Enache / Raul Oprea / Bogdan Plopeanu / Călin Rădulescu,

Soţul:  Bogdan Cănilă / Robert Enache / Raul Oprea / Bogdan Plopeanu / Călin Rădulescu,

Sofia: Andra Ionete / Rin Okuno / Gabriela Popovici / Mihaela Soare

Varvara: Laura Blică / Sena Hidaka / Marina Minoiu / Bianca Stoicheciu / Adina Tudor

Feodor: Ionut Arteni / Raul Oprea / Yoshida Shuhei

Alexei: Lucas Campbell / Shohei Horiuchi

Conceptul de femeie, pentru mine, nu diferă de cel prezentat prin spectacol. Femeia din acest spectacol m-a impresionat prin puterea ei, prin dragostea pe care-o găseşte în viaţă. Este un personaj care are o forţă sufletească şi o forţă de a iubi aşa de mare încât o duce la autodistrugere în momentul în care îi este negată posibilitatea de a-şi trăi această iubire.

Coregraful Gheorghe Iancu

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus