duminică , 18 august 2019

Apa de băut: mituri și adevăruri

apafoto

Când eram mică, mi se spunea să nu beau prea multă apă, „fac broaște în burtă“. În ziua de azi, aproape că ne închinăm la icoana-apă și nu mai facem doi pași fără petul de 0,5l în poșetă. Totuși, cum stau lucrurile, câtă apă e bine să bem și mai ales de care? Editorii publicației 24life.ro au disecat câteva mituri și au tras concluzii interesante, cu ajutorul conf. dr. Lygia Alexandrescu, specialist în nutriție.

Mitul celor 2 litri de apă/zi. Fals. Nu trebuie să bem 2 litri de apă pe zi, ci 35-40 ml de apă/kgcorp/zi. Așadar, dacă ai 50 de kilograme e suficient să bei 1,8 litri de apă, dar dacă ai 80 de kilograme îți trebuie aproape 3 litri de apă pe zi, vara ceva mai mult.

Hidratarea zilnică nu se face doar cu apă. Așadar, în cantitatea de mai sus, trebuie incluse și ceaiul de plante neîndulcit, supele și sucurile de legume, dar să nu uităm că acestea din urmă conțin vitamine și minerale, iar sucurile de fructe – zahăr.

Nevoia de lichide este critică la sugari și copii, al căror corp conține aproape 75% apă, procent care scade cu vârsta – până la 60% la adulți. Setea este primul semnal de deshidratare, pe care ar fi bine să-l luăm în seamă din timp.

Mai nou, lumea alege apa de băut cu reziduul sec cel mai scăzut, când, de fapt, organismul are nevoie de toate acele minerale și oligoelemente care alcătuiesc reziduul sec (reziduul sec este cantitatea de particule solide care rămân în apă după ce aceasta a fost adusă la temperatura de 180 grade Celsius). În funcție de cantitatea de reziduu sec, există trei categorii de ape minerale naturale: foarte slab mineralizată – conţinutul de săruri minerale, calculat ca reziduu fix total, nu este mai mare de 50 mg/l, ape slab mineralizate sau oligominerale (mai puțin de 500 mg/l de reziduu sec) și cele puternic mineralizate – conţinutul de săruri minerale, calculat ca reziduu fix total, este mai mare de 1.500 mg/l.

Să nu uităm că avem nevoie de minerale, mai ales atunci când le pierdem abundent prin transpirație – vara, de exemplu. Apele minerale naturale carbogazoase, precum și anumite ape termale de uz intern (care sunt slab/puternic mineralizate) pot ajuta la funcționarea colonului, datorită stimulării gastrice produsă de acidul carbonic asupra sucurilor digestive. Mai nou, s-a constatat că ionii bicarbonat alcalini, ce pot neutraliza acizii, au un impact pozitiv asupra nivelului de lipoproteine. Există de asemenea, dovezi experimentale ca bicarbonații îmbunătățesc funcționarea colecistului și metabolismul colesterolului.

Semnat de

Tu ce crezi?

Adresa de email nu va fi facută publică.Câmpuri obligatorii *

*

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Navighează pana sus