Asociatia Administratorilor Publici din Romania
Proiect PMI
Stadiu Implementare

Update: Mai 2015

Piatra Neamt:

Municipiul Piatra Neamt

Municipiul Piatra Neamt a optat pentru aplicarea modelului PMI pentru domeniul turismului. Provocarea in fata careia se gaseste Municipiul Piatra Neamt este aceea de a face trecerea catre o statiune turistica importanta, astfel incat, folosind resursele naturale disponibile: frumuseţea peisajului, condiţiile de climă, monumentele de artă, vestigiile istorice, tradiţia populară, turismul sa devina o modalitate reala de dezvoltare economica a zonei.

Unul dintre obiectivele orasului este imbunatatirea mediului de afaceri prin dezvoltarea turismului. Domeniul de dezvoltare durabila tusim si afaceri conexe a fost ales pentru ca:

  • Exista potential natural si antropic important
  • Orasul are notorietate si o infrastructura adecvata
  • Turismul fiind o industrie a serviciilor, micile afaceri nu necesita investitii importante
  • Efectele colaterale sint mai inseminate ca in cazul altor industrii (de ex cererea creaza servicii noi mai repede decat in alte sectoare)
  • Produsul turistic este mai usor de vandut on-line decat alte produse
  • Este o industrie curata, care nu produce reziduuri, nu polueaza, etc
  • Efectele pentru comunitate sint pe termen lung si apar mai rapid
  • De o parte din facilitatile si infrastructura tursitica beneficiaza si proprii locuitori
  • Turismul presuspune un hnow-how mai putin specializat si tehnic decat alte industrii
Ca efect al imbunatatirii mediului de afaceri prin dezvoltarea turismului se vor putea obtine urmatoarele rezultate:

  • Cresterea veniturilor bugetului local (prin cresterea valorii taxelor colectate), care se vor reflecta in imbunatatirea serviciilor publice oferite comunitatii (o interfata mai prietenoasa cu cetatenii, drumuri mai bune, spatii verzi, mobilier urban, etc);
  • Diversificarea serviciilor si obiectivelor turistice va duce la crearea de noi locuri de munca (în turism şi în celelalte ramuri care se dezvoltă datorită dezvoltării turismului) şi pe această cale reducerea şomajului, valorificarea mai buna a resurselor si a forţei de muncă;
  • Initiativele antreprenoriale vor contribui la cresterea clasei de mijloc.

Obtinerea acestor rezultate, precum si faptul ca de majoritatea facilitatilor turistice beneficiaza si prietenii (spatii pietonale amenajate, trasee in natura, noul bazar, piste pt biciclisti, drumul de acces pe Cozla, etc), conduc spre concluzia ca dezvoltarea turismului face posibila realizarea obiectivului politic avut in vedere: cresterea standardelor de viata pentru cetatenii municipiului Piatra Neamt; 4 proiecte au fost alese pentru scopul proiectului:

  1. “Realizare piste de bicicliști în municipiul Piatra Neamț “– 18,304 km
  2. „Centru de Informare si Promovare Turistica in municipiul Piatra Neamt”
  3. „Restaurare si consolidare vestigii arheologice descoperite in zona istorica si culturala Curtea Domneasca – Muzeul Curtii Domnesti II”
  4. „Amenajare Bazar strada Muncii”

Activitati realizate pana in prezent cu ajutorul PMI:

  • Realizarea unui plan al proiectului PMI;
  • Elaborarea unui plan de politica multi-anuala in domeniul turismului;
  • Elaborarea de planuri anuale pentru fiecare proiect cu indicatori pentru a permite monitorizarea fata de valorile propuse.




Prundeni:

Comuna Prundeni

Comuna Prundeni a optat pentru aplicarea PMI la nivelul intregii institutii, obiectiv ambitios dar nu de nerealizat de catre echipa de proiect.

Pe durata celor 1,5 ani de implementare, echipa din Prudeni a realizat:

  • Un plan de proiect al proiectului PMI;
  • O politica multi-anuala;
  • Programe multianuale: administratie, infrastructura, timp liber, educatie si cultura, siguranta si servicii si turism – disponibile aici
  • Rapoarte anuale si rapoarte de progres pentru cele 5 programe de mai sus ce organizeaza activitatea primariei – disponibile aici si aici.

Valoarea adaugata a aplicarii PMI pana la acest moment o constituie concentrarea pe dorintele cetatenilor de finalizare a infrastructurii de baza din comuna.




Bucuresti, sector 3:

Sectorul 3 Bucuresti - Muzeul National de Istorie a Romaniei

Cazul pe care Primaria Sectorului 3 foloseste PMI il constituie un proiect viitor, acela al realizarii unui Centru de Comunicatii si Tehnologia Informatiei care sa includa un sistem de tipul „catalog online”. Obiectivul politic ce a constituit baza acestui proiect il reprezinta promisiunea investitiei in domeniul educatiei.

A fost definit un obiectiv al planului de politica in domeniul educatiei, respectiv cresterea numarului de activitati educationale in Sectorul 3, in special activitati educationale pentru elevii de liceu. Un plan de proiect a fost demarat de catre echipa de proiect (PMI) din cadrul Primariei Sectorului 3 - disponibil aici.

A fost deasemena elaborat un plan de politica educationala care va facilita realizarea Centrului de Comunicatii si Tehnologia Informatiei pentru urmatorii 4 ani. Planul de politica este disponibil aici.




Medgidia:

Podul din Medgidia

Primaria Medgidia va folosi PMI pentru un caz specific, si anume realizarea proiectului si implementarea unui parc industrial. In acest scop au fost demarate activitatile de lucru pentru un plan de proiect si o politica economica a municipiului concentrata pe realizarea parcului industrial.

Plan proiect PMI – disponibil aici.

Plan de politica economica aici.




Satu Mare:

Satu Mare

Primaria Satu-Mare a utilizat PMI pentru crearea si implementarea unui program pentru decongestioanarea si fluidizarea traficului in municipiu. Programul se refera la asigurarea unui trafic rutier optim si in conditii de siguranta prin reducerea traficului si imbunatatirea conectivitatii urbane.

Se urmareste imbunatatirea calitatii accesibilitatii la nivel teritorial si la nivel urban intr-o maniera sustenabila, ca premisa majora a dezvoltarii economice a teritoriului,in general, si a orasului, in particular.
Printre documentele de politica realizate se numara:
Planul de proiect PMI – disponibil aici.
Planul de politica pentru programul de decongestionare si fluidizare - disponibil aici.




Update: Martie 2015

Concluziile proiectului „Aplicarea PMI in Romania”

Conferinta finala proiect PMI

Oamenii politici candidează cu o platformă electorală în alegeri pentru a fi învestiți de cetățeni cu un mandat de conducere și coordonarea a unei comunități.


Administrația publică locală pune în practică deciziile politice și face funcțional un aparat administrativ eficient și nediscriminatoriu. Cetățenii, pe de altă parte, legitimează prin vot aleșii, le deleagă puterea de decizie și îi pot reînvesti sau sacționa pe oamenii politici în funcție de serviciile și bunurile publice pe care aceștia le livrează și facilitează. Simplificat, așa arată o relație de bună guvernare între cele trei tipuri de actori: cetățeni, administrația publică și politicieni.
În practică, rezultatele proiectului nostru arată o realitate diferită pentru contextul românesc. Proiectul a constat în lucrul într-o echipă restrânsă condusă de un expert olandez și administratorul public sau un deleagt din primăria Sector 3 București, Piatra Neamț, Medgidia, Satu-Mare și comuna Prundeni din Vâlcea. Eforturile proiectului în comunitățile menționate au vizat implementarea unei metode de lucru utilizată la scară generală de administrația publică din Olanda: instrumentul pentru managementul politicilor publice (Policy Management Instrument – PMI).

Fiecare primărie din cele amintite mai sus și-a ales un caz real în care să implementeze PMI. Piatra Neamț a optat pentru domeniul turismului, Satu-Mare pentru cel al infrastructurii, Medgidia pentru utilizarea PMI în facilitarea construcției unui parc industrial, Sectorul 3 București în realizarea unui centru pentru tehnologia informației pentru elevi, iar comuna Prundeni a experimentat PMI pentru organizarea întregii activități.
Proiectul-experiment a întâmpinat atât probleme, ce s-au dovedit a avea un caracter sistemic pentru România, dar a putut identifica și puncte forte ale administrației publice locale. Ca neajunsuri amintim:

  • Lipsa transpunerii și transparenței promisiunilor electorale ale politicienilor în documente, programe și politici publice a căror punere în practică să fie urmărită ca și grad de îndeplinire și costuri. De exemplu, în condițiile unui buget local limitat, știm ce înseamnă mai mulți bani alocați pentru școli sau drumuri? Știm ca și cetățeni și funcționari publici care sunt categoriile de cheltuieli care primesc mai multă finanțare în condițiile în care altele primesc mai puțină? Luăm decizii informate atunci când vorbim despre ce se finanțează din fonduri proprii sau europene sau aceste decizii sunt politicizate și opace?
  • Strategii de dezvoltare locală sunt elaborate în lumi paralele și se concentrează excesiv pe fonduri potențiale, respectiv pe fondurile europene. Mai mult, cauzalitatea între anumite proiecte și efectele lor economice și sociale este presupusă și nu demonstrată, iar riscurile de a chletui fonduri pentru proiecte inutile care nu își ating niciodată scopul sau care doar „hrănesc” corupția sunt mari Lipsa lucrului cu date actualizate din teren este de asemenea o problemă ce agravează și mai mult lipsa de profesionalism a strategiilor de dezvoltare locală. (Exemplu de întrebări care nu și-au găsit imediat răspunsul au fost: și-au găsit participanții la un training slujbe după formare? Are primăria fonduri pentru susținerea unor proiecte după finalizarea acestora din bani europeni? Care este venitul la bugetul local pe care îl aduc firmele ce se vor muta – dacă o vor face - în parcul industrial?).
Ca puncte forte identificate putem enumera deschiderea atât a politicului cât și a funcționarilor publici spre nou și experimentare, conștientizarea arbitrariului deciziilor și a politizării acestora și nevoia de reformă pentru profesionalizarea și responsabilizarea atât a birocrației locale cât și a politicienilor.

În prezent primăriile menționate implementează voluntar în diferite grade instrumentul de management al politicilor publice publice (PMI). Pentru detalii, vă rugăm să accesați www.aapro.ro.

Proiectul „Aplicarea PMI în România” este derulat de BMC – o companie de consultanță în administrație publică din Olanda- și Asociația Administratorilor Publici din România și este finanțat de Ministerul de Externe al Olandei.



Postat: Noiembrie 2013
Lansare proiect, selectare municipalitati pilot si derulare program de training
PMI In perioada 25-27 noiembrie, la Sibiu, BMC Groep (Olanda) si Asociatia Administratorilor Publici din Romania au organizat prima intalnire cu municipalitatile selectate in cadrul proiectului intitulat "Aplicarea Instrumentului de Politici si Management (PMI) pentru incurajarea valorii adaugate in activitatea administratiilor public, imbunatatirea bunei guvernante si stimularea democratiei la nivel local in Romania", proiect finantat de Ministrul Afacerilor Externe din Olanda.

PMI AAPRO Autoritatile publice selectate ca pilot au fost: Sectorul 3 Bucuresti, municipiile Satu Mare, Piatra Neamt si Medgidia, si comuna Prundeni din judetul Valcea.

Pe parcursul celor doua zile a fost derulata o sesiune de formare si a fost introdus instrumentului PMI pentru administratori publici si persoane cheie din cele cinci locatii selectate. Urmatoarea etapa in implementarea proiectului (Februarie - Mai 2014) este startul aplicarii propriu-zise a PMI in cele cinci locatii pilot cu asistenta si indrumarea expertilor BMC Groep.
connection failed